Grote roestgaten in voorschermen.

Gestart door Michaell, 21-03-2020 17:02:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michaell

Hoi Allemaal,

Wat bij mijn auto begon als een lichte vorm van achne. Is inmiddels uitgegroeid tot een nieuwe manier van het koelen tot het motorblok. 

Ik weet dat ik de voorschermen eigenlijk moet vervangen. Maar helaas kom ik nergens mijn kleur tegen (Ik heb kleurcode: 428-21. Wat volgens mij "coraal rood" is).......
Dus ik begin mij af te vragen: Is dit ook goed te repareren door te lassen of door er zo'n netje over te plakken met een filler oid.

Heeft iemand hier ervaring mee, of is dit gewoon echt einde oefening wat de schermen betreft.
Andere kleur schermen nemen en overspuiten is natuurlijk ook een idee. Maar de kosten lopen voor mij dan te hoog op.

Zie foto's (klik voor vergroting).


Rechter kant. Ik had hier ducktape over gedaan, zodat het nog niet zo erg opvalt.


De linker kant begint nu ook.

Sbv

NIeuwe(andere) schermen. En gezien de wat meer bijzondere kleur zal het overspuiten worden vermoed ik zo. Evt met 2 andere kleur schermen rond gaan rijden.

Michaell

Ik was er al een beetje bang voor. Maar je weet maar nooit, dus ik d8 ik vraag het toch ff. :)
Deze schermen hebben op zijn zachts gezegd hun beste tijd wel gehad en ze zijn echt scherp. Dus het is gevaarlijk voor voetgangers mocht ik ooit wat raken en mogelijk daardoor ook een APK ding aan het worden.

Ik speelde idd ook met het idee om gewoon rond te rijden met bijvoorbeeld 2 zijschermen in de kleur zwart ofzo. Zwart past overal wel een beetje bij.
Mijn grootste focus heeft ook altijd op de techniek gezeten en niet op het uiterlijk. Want tijdens het rijden zie je er toch niks van.  ;D
Dus ik ga dat gewoon doen! Ik wil niet te veel spenderen aan het uiterlijk.
Auto ziet er niet uit, maar de techniek is dik in orde inmiddels. ALLES werkt en het meeste is vernieuwd onder de motorkap.  8)

Dit jaar hopelijk (ivm Corona lock-down) weer naar Italie ermee met de motor (Suzuki GSF Bandit S1200 1998) achterop een aanhangwagen. Geen ANWB, geen reisverzekering niks. Alleen WA voor auto en motor. En ik heb geen twijfel dat ik niet aan ga komen en terug.  8)


Ik op de motor met de mascotte van Energy4all achterop voor het goede doel in Italie op de Gavia pas bij de Finish voor de fietsers!
https://forza4energy4all.nl/

Ik heb de auto gekocht voor een prikkie, maar inmiddels zeker wel voor €5000,- aan nieuwe onderdelen onder de motorkap zitten. Dus ik ben de laatste eigenaar. Ik ga de auto toch niet verkopen.
Ik rij hem volledig op en dan gaat die naar de sloop. Want dat geld ga ik nooit meer terug zien, dus ik ga er gewoon zelf lekker van genieten.  :)
Dit jaar ga ik hem van de zomer ook weer onder handen nemen. Groot onderhoud en ik zit er aan te denken om er ook 4 nieuwe schokbrekers onder te gooien.

Ik hou mijn ogen ff open voor 2 schermen in een gangbare leuke kleur wat er wel bij past. Tot die tijd gaat er gewoon weer duck tape op  :eusa_whistle:
Misschien maak ik er wel een rat-car van. Heeft ook wel weer iets leuks.  ;D



Bedankt voor het meedenken. Ik ga er wat leuks van maken!  :eusa_clap:

Sbv

rat car look heb je zo al een beetje met die schermen :-)

elmarconi

Witte schermen zien te vinden. 2 knikkerbussen met goede kleur verf en je ziet er weer fris uit!
--
Autogas Inside . . .

volvobug

Citaat van: Michaell op 21-03-2020 21:48:34
....maar inmiddels zeker wel voor €5000,- aan nieuwe onderdelen onder de motorkap zitten. ......

Waar heb je dat aan uitgegeven bij een 10V?  :eusa_think: :o
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Michaell

    Citaat van: Sbv op 21-03-2020 22:57:57
    rat car look heb je zo al een beetje met die schermen :-)

    Haha, zeker waar!
    Jammer alleen dat het roest vlijm scherp is. Je kunt je er lelijk aan bezeren. Dat gaat mij toch weer iets te ver. Al kan ik zo wel meedoen aan een nieuwe Mad-Max film!  ;D

    Citaat van: elmarconi op 21-03-2020 23:21:34
    Witte schermen zien te vinden. 2 knikkerbussen met goede kleur verf en je ziet er weer fris uit!

    Zo, dat valt reuze mee! Stuk goedkoper dan bij de spuiter. Al lijkt een rat-car look mij ook stoer. Ik ga hier eens ff over nadenken.Ik ben niet zo van het uiterlijk. Wat kleurverschil vind ik niet zo erg. Maar ik begin nu wel (vreemde) ideeën te krijgen.   :)

    Citaat van: volvobug op 22-03-2020 00:19:59
    Waar heb je dat aan uitgegeven bij een 10V?  :eusa_think: :o

    Oh, jee, waar zou ik beginnen..... Heb je even. :eusa_shifty:

    Dit is zo uit mijn hoofd. Ik zal vast nog wel wat vergeten:  :)

    Laten doen bij garage / specilist:

    • APK 1: €250,-
    • APK 2: €750,-
    • APK 3: €500,-
    • APK 4: €500,-
    • Airco: condensor, hoge en lage druk leidingen, wat sensors, compressor, filter droger en vullen. Rond de €1500,- tot €2000,- (zou ik ff moeten opzoeken).
    • 1x pech gehad op de Stelvio in Italië. Afslepen en nieuwe radiator met hele dure KVS  :'( €800,- totaal.
    • 2x uitlijnen
    • Elk jaar Airco onderhoud bij Markx (https://www.autoairco-marx.nl/). rond de €110,- ivm acties die hij heeft rond deze tijd van het jaar (morgen krijgt hij weer airco onderhoud).
    • ABS controller revisie door Henk

    Zelf gedaan:

    • Distributiriem, spanrollen, waterpomp en hydrolische spanner. €300,-
    • Draagarm RV
    • Dynamo
    • Carter ventilatie
    • Aantal vacuumslangen en KVS leidingen (nog niet alles gehad).
    • Kachel radiator
    • Airco verdamper vervangen.
    • Tandwiel KM teller na 4 jaar eindelijk vervangen
    • Ontluchtingsleiding benzine boven op de tank vervangen
    • Buitenspiegel R vervangen dankzij een parkeerwonder die hem eraf heeft gereden bij de supermarkt
    • LPG verdamper OMVL
    • Bijna alle sensoren, zoals de gasklepsensor, MAF en inlaat temp. sensor
    • Koplamp unit R ivm aanrijding wild zwijn (vrijwel geen echte schade verder. Alleen een kleine barst in het glas en wisserblad koplamp weg).
    • Ruitewisser mechaniek voor ivm speling
    • Wisserarmen voor. Passagierskant van een 850 en bestuurderskant van een V70 ivm het bekende kromme armen probleem. Nu nooit meer last van! *
    • Gordel passagier RA vervangen door een heupgordel (mag van de APK. De oude zat vast).
    • 2x nieuwe ruitewissers
    • 5x 5L motorolie en filter
    • Benzine filter
    • 3x set bougies waarvaan 2x Volvo
    • Verdelerkap en rotor ontsteking en bougiekabels icn met nieuwe Volvo bougies (alles van Bosch) ivm doorslaan kabels ongeveer een half jaartje terug.
    • Remschijven en blokken V en A.

    Op voorraad:
    • Remklauw Nieuw RA. Nog niet gemonteerd, maar wel aangeschaft en op voorraad (Bosch). Oude zat vast. Heb ik weer gangbaar gemaakt met WD40. Als hij weer faalt gaat de nieuwe erop (de oude houdt het nu al wel 2 jaar probleemloos vol moet ik zeggen.
    • Stabistokjes. Dacht dat de oude kraakten. Bleek niet zo te zijn. Was wat anders en heb ik gefixt. Heb ze nog wel liggen van Myle HD. Just in case.
    • Nog een krat vol klein spul van de sloop, zoals Relais, kabeltjes, ECC unit en weet ik het wat nog meer.
    • Set koplampen R en V. (2e hands)

    Upgrade:

    • Alarm Guard II met AB
    • Cruisecontrol ingebouwd
    • Speakerset volledig gemaakt (alleen in de kofferbak ruimte moet ik nog doen). Voor wat Russische hardbass! tijdens het rijden. ;D ;D
    • Koplampen electrisch in hoogte verstelbaar gemaakt
    • Regelbare ruitenwisser interval (relaitje uit een VW Golf III).

    Airco is volledig vervangen en nieuw. Nooit meer problemen gehad ermee en echt zweeds koud! (2,5Gr met een thermometer in het luchtrooster).  :eusa_dance:

    * Ik kon geen 2x V70 wisserarmen erop zetten. De lengte is anders. Dan raken ze elkaar in het midden. Ik had de armen daarvoor al 1x vervangen door aftermarket en 1x OEM (van de sloop). Al vrij snel trekken ze weer krom en stond ik bij heftige regen weer stil. Extreem vervelend! Terug buigen loste het maar een maand ofzo op. :(

    Dit zeg maar.  En ik weet gewoon dat ik wat vergeten ben. Maar dit is het meeste wel. :angel:

    Ik kocht de auto met een KM stand van ongeveer  520.000. Maar de vorige eigenaar zei dat hij zeker 100.000 extra heeft gereden sinds het kapot gaan van het tandwieltje.
    Hij was ook erg eerlijk over de staat van de auto. Hij heeft er niet voorzichtig mee omgegaan. Het was een echt werkpaard.
    Ik kocht de auto zonder APK.

    Ik rij ongeveer 40.000 per jaar en heb de auto nu 4 jaar in mijn bezit. Het tellerwerkje loopt pas weer sinds afgelopen December ofzo.
    Ik verwacht dus dat ik om en nabij de: 750.000Km op de klok heb nu. Jammer genoeg is het mij nog niet gelukt de kilometerstand te achterhalen. Zou wel erg benieuwd zijn!  :)
    Ik ga voor minimaal de 1000.000Km!!

    [/list][/list]

    elmarconi

    Citaat van: Michaell op 22-03-2020 10:06:44
    Ik rij ongeveer 40.000 per jaar en heb de auto nu 4 jaar in mijn bezit. Het tellerwerkje loopt pas weer sinds afgelopen December ofzo.
    Ik verwacht dus dat ik om en nabij de: 750.000Km op de klok heb nu. Jammer genoeg is het mij nog niet gelukt de kilometerstand te achterhalen. Zou wel erg benieuwd zijn!  :)
    Ik ga voor minimaal de 1000.000Km!!

    4 x 40.000 = 160.000. 5000€/160.000km = 0.03125 €/km onderhoud. Zo gek is dat toch niet?

    Kilometerstand: http://www.ets1.nl/kilometerstand-lezen.html
    --
    Autogas Inside . . .

    volvobug

    Nee, over 4 jaar is dat niet zo gek, zeker als daar een complete aircovervanging bij zit. Ik las eerst dat hij werkelijk 5.000 euro onder de motorkap had uitgegeven, maar zo te lezen omvat het alle uitgaven.
    Handtekening? 85011806 en Saffronie.

    Michaell

    Valt idd nog wel mee. Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen. Ik vind het leuk om te leren hoe autotechniek in elkaar zit. En dit zijn leuke auto's om dat te leren imho.
    Het meeste doe ik van de zomer. van de winter doe ik er weinig aan ivm het weer (geen garage helaas). Tenzij echt noodzakelijk (zoals de Dynamo die het begaf).
    Dus ik spaar er ongeveer een jaartje voor. Zo blijft het buget ook binnen de perken en blijft het nog leuk zeg maar. :)

    Ik heb OBDII en kan de KM stand zo helaas niet uitlezen. Henk heeft het geprobeerd met zijn dongel en telefoon app een poosje terug. maar dat lukte helaas niet op een of andere vreemde manier (verbinding werd verbroken ofzo). Foutcode's van de dashboard computer konden weer wel uitgelezen worden. (1-1-1).
    Ik ga het denkik nog een keer proberen met een terminal programma op de pc. Oftewel de OBDII commando's handmatig intikken en vragen om een antwoord zoals een DOS-prompt of UNIX terminal zeg maar. Ik heb hier al eens mee zitten spelen en dat werkt.
    Ik moet alleen de commando's ff opzoeken. Want die weet ik niet voor het OBD protocol (this ook vrij ingewikkeld. Je mag geen fouten maken en je moet veel commando's geven voor het opvragen voor 1 functie. Maak een tikfout en hij gooit je er direct uit en mag je het opnieuw doen). en bij onze oudere auto's moet je dan opgeven via welke draad/protocol je welke CU wilt benaderen. De ECU stuurt je niet door heb ik ontdekt (of ik heb iets fout gedaan).


    Voorbeeld: Niet mijn auto.

    Voor de rest heb ik Brickdiag en VOL-FCR hier op de laptop.
    Word vervolgt.

    Citaat van: volvobug op 22-03-2020 10:39:22
    Nee, over 4 jaar is dat niet zo gek, zeker als daar een complete aircovervanging bij zit. Ik las eerst dat hij werkelijk 5.000 euro onder de motorkap had uitgegeven, maar zo te lezen omvat het alle uitgaven.

    Ik bedoelde daar ook idd alles mee. Al zit het meeste wel in die omgeving. :)
    De airco was het meest dure. Dat deed inderdaad ff goed pijn. Maar inmiddels is die wond genezen en heb ik er veel plezier van en laat ik deze elk jaar onderhouden. Zo blijft deze in tot conditie.
    Ik ben blij dat ik dit toch heb doorgezet.

    razorx

    Leuk wat je wilt doen met die terminal sessie!
    Ik heb dat indertijd geprobeerd maar haakte af op de slow init bij mijn Fenix 5.2.

    Michaell

    #11
    Die init bij het maken van een verbinding is inderdaad ontzettend traag.
    Volgens mij duurt dat zeker wel 30 minuten (had de tijd niet bijgehouden. Ging naar binnen en toen ik terug kwam was hij klaar).

    Ik gebruik zelf een oldscool COM-VAG kabel op een oude laptop met seriële poort. Durf niet te zeggen of dat met een USB variant sneller gaat.

    Ik kwam laatst een zeer interessant onderwerp tegen op het Amerikaanse Volvo forum hierover:
    https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=56686&sid=3dc42c421abfb18a5a34687606f62d73

    En een gratis Terminal uitlees script op een site van 1 van de deelnemers om een 850/V70 mee uit te lezen met behulp van een terminal:
    https://jonesrh.info/volvo850/volvo850diag.html
    Deze moet je echter wel eerst downloaden voor gebruik (De on-line versie werkt niet volledig volgens de maker en is er meer om je een idee te geven hoe het eruit ziet).
    Ook moet je RealTerm installeren (Het programma wat de daadwerkelijke communicatie gaat doen met jouw wagen): https://sourceforge.net/projects/realterm/

    Het werkt alleen met Internet Explorer ivm ActiveX elementen. Maar het werkt goed!
    Het doet niet alles voor je, maar maakt het proces net even iets makkelijker.

    Ook staat op bovenstaande site heel veel info over de ELM327 die denkik door de meeste mensen gebruikt word.
    Check it out: https://jonesrh.info/volvo850/index.html

    razorx