Waar komt deze lekkage vandaan, opgelost

Gestart door rjverbrugh, 01-02-2020 17:24:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rjverbrugh

Even korte inleiding: na 2 verbrande uitlaatkleppen, kop laten reviseren zie https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,89874.0.html

Na de reparatie had ik een groet olielekkage. Eerst bleek de toevoerleiding van de turbo gescheurd, maar daarna waren ook de nokkenaskeerringen niet de juiste maat. Olie zeek er echt uit, helaas merkte moeders het wat te laat, dus de onderkant hoeft niet  meer getectyleerd te worden.....

Gisteren de auto weer opgehaald, maar nu lekt ie nog steeds. Kan niet goed zien waar de lekkage nu vandaan komt, het zeikt er in ieder geval niet meer uit, maar na schoonmaken onderkant, en ritje rijden, hangen er weer druppels aan de karterpan.


Na schoonmaken en een kort ritje, hangt er toch weer een druppel:


Kan niet echt zien waar het vandaan komt, lijkt erop dat de karterpanpakking hier ral is, maar echte druppels zie ik daar ook niet op. Iemand een idee?






RoelNL

Olie afvoer/retour leiding van de turbo daar zit een O-ring, deze wil weleens slecht na X aantal jaren.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

rjverbrugh

Ja, die verdacht ik ook, tenminste de retour leiding, maar die lijkt droog te blijven, zie foto


RoelNL

Dat is de enige plek waar het nog kan lekken als de rest goed is. Carterpakking daar gelaten natuurlijk. Hoe is het als de auto/olie warm is en de motor draait, want als de motor stil staat kan je eigenlijk niks zien.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

rjverbrugh

Met draaiende motor er onder gehangen, na schoonmaken, maar zie dan niet dat het ergens direct uitloopt. Na kort ritje hangt er wel weer olie aan, wordt er beetje tuureluurs  van. Vrees dat het ergens tussen die pakking vandaan komt. Ik weet dat de carterpan een vloeibare heeft, maar er lijkt daarboven nog een pakking te zitten, zeg maar precies op de hoogte van de krukas ( de lijn die je ziet onder de olie retour leiding op de foto)...

Nog een paar foto's van onderen:






Stefan

Dat boutje links van de olieretour is wel erg vochtig.... Is het daarboven verder droog?
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

rjverbrugh

Ja, daar boven wel. Wat zit er eigenlijk achter die afdekking?

Nog een foto uit andere hoek

KIM

Daar zitten je oliesproeiers achter:





Voor een echt goede diagnose kun je het beste de boel even echt goed schoon maken en nogmaals controleren na een kort ritje. De wind verspreidt de olie overal.


rjverbrugh

Citaat van: KIM op 02-02-2020 10:45:53
Daar zitten je oliesproeiers achter:


Voor een echt goede diagnose kun je het beste de boel even echt goed schoon maken en nogmaals controleren na een kort ritje. De wind verspreidt de olie overal.


Okay, dank.

Mijn eerst geposte  foto was voor het schoonmaken, de tweede erna. Heb er met draaiende motor onder gelegen, maar zie het niet lekken. Alleen na een kort ritje dus die druppel, zie foto 2. Zal als het straks droog is nog een keer onder de auto kruipen en weer schoonmaken en rondje rijden.

KIM

Blijven proberen tot het rondje kort genoeg is.
Been there done that.

rjverbrugh

#10
Titel even aangepast: is er een forumlid in de omg van Den Haag die even mee kan kijken/ helpen oplossen? ik kom er even niet meer uit,  heb ook geen brug bij huis en er iedere keer onder kruipen schiet ook niet op. Daarbij kan ik nog steeds niet vaststellen waarde lekkage nu vandaan komt.

Jeroentjuh

Uv/tracer toevoegen aan de olie en na een korte rit even kijken met een uv lamp

rjverbrugh

#12
Vandaag eindelijk de auto op een brug kunnen zetten. Na schoonmaken en daarna stationair draaien kom ik na 10min nog steeds geen lekkage zien..... toen maar even kort rondje gereden, en weer een druppel, in lijn met de retourleiding. Deze eraf geknutseld en toen bleek dat de o-ring gewoon kapot was. Kennelijk lekte dat op hogere toeren veel, maar stationair niet of  nauwelijks. O-ring en pakking vervangen, ook van de kvs leiding  naar de turbo, en voorlopig blijft het droog. Fingers crossed, en de onderkant hoeft niet meer in de tectyl...

RoelNL

Fijn dat je het gevonden hebt! En gelijk goed aangepakt :eusa_clap: :eusa_dance:
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023