Auteur Topic: ramen gaan niet meer open maar je hoort wel het motor geluid van de ramen zelf  (gelezen 846 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bab00n

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 27
  • Geslacht: Man
Na 2 850 overgestapt naar een V70 classic '98.... volle tevredenheid op wat kleine dingen na. Thermostaat vervangen, temp. sensor vervangen, remklauwen voor, verse olie etc. Gisteren bezig geweest met de CC die niet werkt, zelfs geen melding dat ie aan stond dus dan maar ff kijken wat het probleem kan zijn. Is dus een draadje in de richting aanwijzer ( waar de CC opzit) die in tweeën ligt maar zo kort daat ik geen speling heb om deze aan elkaar te krijgen.
Boel weer in elkaar gezet en hield zelfs geen schroef over! :eusa_clap:
Vanmiddag na het werk de auto gestart en vanwege de hoge temperatuur in de auto wil ik de raampjes open gooien maar ..... alleen het motortje hoor je en dat is alles. geen enkele raam open te krijgen dus ook niet van de passagierskant of achter.

Waar moet ik dit zoeken? Kan het zijn dat deze via vacuümslangetjes werken en dat ik die per ongeluk heb geraakt toen ik bij het stuurkolom en  boven de pedalen bezig was?

Graag hoor ik van jullie

RoelNL

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2911
  • Geslacht: Man
  • Volvo, VFR, kitesurfen, Snowboarden
De ramen gaan allemaal elektrisch hier moet je je probleem ook in zoeken, tenzij het mechanisch is. Raam niet vast in mechanisme/houder etc.
V70 2.5 lpg 386000 my 98 mei  10 tot dec 11 sold
v70R AWD 224500 my 98 dec 11 tot 2020 of langer
855 DOP T5R 241000(+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec 58000 MY 07 3-2016

Bab00n

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 27
  • Geslacht: Man
De ramen gaan allemaal elektrisch hier moet je je probleem ook in zoeken, tenzij het mechanisch is. Raam niet vast in mechanisme/houder etc.

Het vreemde is dat ik gisteren geen probleem had met de ramen (alle ramen) en gezien het feit dat ik wel de raammotor hoor is er niets met een zekering oid. vandaar mijn vraag: kan het zijn dat ik onder het schutboard iets heb losgewrikt? Ik weet dat de kabels voor het raam links onder lopen maar daar ben ik niet geweest. Was in in de buurt van het gaspedaal (balgje controleren). Lijkt wel of de moter van het raammechaniek de aandrijving mist!

Morgen maar even verder kijken door het deurpaneel los te wrikken.... bedankt voor je bijdrage, We moeten toch ergens beginnen lijkt me

Sbv

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 18999
  • Geslacht: Man
  • '99 S70R, '00 V70R en 14 XC60 D4 AWD
NIet toevallig bij een van de grote gekleurde connectoren onder dashbord wat losgehaald ? daar zit ook de kabelboom richting de portieren aangesloten

Bab00n

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 27
  • Geslacht: Man
Dat zal zou maar kunnen want er ligt behoorlijk veel draad en connectoren daaronder. Aangezien het een thuiswerkdag is vandaag kan ik mijn eigen tijd indelen dus straks maar even kijken.
Wel vreemd dat je dan de raammotor wel hoort want ik neem aan dat mocht daar iets losgeraakt zijn door die dikke vingers van me het mechaniek stroomloos zou worden.
..en als mijn airco het nu deed was het niet zo'n ramp! Volgende project maar van maken. De airco is in 2018 nog afgevuld dus ik verwavht dat deze gewoon leeg is, wel staat er nog druk op hoorde ik nadat ik het vulventiel iets indrukte....

maruska

  • Energie-onzuinig :)
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 8100
  • Geslacht: Man
  • 855 T-5R CY MT "Chiquita"
motor wel horen maar geen raam zit in de mechanische hoek. in je deur zelf dus.
24 jaar oud, en toch bijna nieuw
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
Ook zo gek ? Dat kan ech nie ;D
3x T-5R, XC90 D5

Bab00n

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 27
  • Geslacht: Man
hatseflats!!! Direct maar eens kijken dan!

Dank!

Bab00n

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 27
  • Geslacht: Man
En wat denk je? Ramen doen het spontaan weer...althans naar beneden! Nu dus de ramen voor naar beneden maar gaan niet meer dicht.
Schakelaar verwijderd, schoongemaakt en ingespoten met WD40. Teruggeplaatst zonder deurpaneel en opnieuw geprobeerd maar geen resultaat.
Nog even getest door de aansluiting op de motor bestuurders kant eruit te halen zodat alleen de andere motoren bediend worden maar het zelfde gebrom komt uit de schakelaar.

Lijkt me dus dat die naar z'n mallemoer is. Op zoek naar een vervanger!

Ries van de Zilverschuit

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2596
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5T lpi, 1997, mt, 426
Herkenbaar fenomeen. Kan ook nog in de schakelaar aan de bestuurderskant zitten, naast die aan de bijrijderskant. Ze kunt ze uit elkaar halen, meestal zit er een berg stof en vuil op de contactpunten. Maar ik vermoed dat er in beide schakelaars ook elektronica zit die na zoveel tijd de geest geeft. (Dan helpt alleen vervangen). Dat is bij de schakelaars achter volgens mij niet het geval. 

Bab00n

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 27
  • Geslacht: Man
Mooi! Weer een stap verder....donor doet precies hetzelfde....dus brommen vanuit de schakelaars maar niets doen op de motor. Nu ook de passagierskant maar schoongemaakt maar ook dat helpt niets.

Bedrading die uit de portier komt gevolgd en geprobeerd aan te drukken waar het maar kan.

Iemand nog suggesties?

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5247
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Electrische ramenschakeling loopt ook nog over een relais (2/30) in de bak onder de motorkap, bij de zekeringen. Zal denk ik zo'n standaard J relais zijn, wissel die eens uit met een andere.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Bab00n

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 27
  • Geslacht: Man
je bedoelt bij de hoofdzekeringen neem ik aan? Daar zitten 3 relais in maar niet met de aanduiding die jij doorgeeft.

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5247
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
je bedoelt bij de hoofdzekeringen neem ik aan? Daar zitten 3 relais in maar niet met de aanduiding die jij doorgeeft.
Nee niet bij de hoofdzekering, in de andere zekeringen bak:



nummer 4, 5 of 6 een van die meen ik dat die ook iets doet met electrische ramen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Bab00n

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 27
  • Geslacht: Man
ahhhh! Duidelijk, aangezien ik nr 6 mis heb ik 4 en 5 omgewisseld (zelfde type aanduiding en aanduidingen) en dat leverde een kort resultaat op met een korte blijdschap! Stukje verder dicht nu maar nog steeds niet dicht maar wel weer het onaantrekkelijk gezoem van de schakelaar

Relais weer teruggeplaatst (mss schrikt de Volvo) maar helaas.

Ik sta open voor meer suggesties.... kabelboom portier naar de auto toe?

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5247
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Verdenk toch de schakelaar. Zwakste punt in die schakelaar is het contact (koperstrip) dat kortgesloten wordt om het raam omhoog te brengen. Dat had eigenlijk zwaarder uitgevoerd moeten zijn naar mijn mening.
Om het raam omhoog te brengen vraagt de motor het meeste vermogen en slaat er bij iedere inschakeling een vonkje op het contact over. Dat brandt het contact in. Daarbij is het ook nog eens de zijde die het meest gebruikt wordt. Veelal is dat contact toch echt gaar na 20-25 jaar. Ook in donor schakelaars.

Je kunt de aansluiting op de motor eens met twee losse draden vanuit de stekker omwisselen naar de aansluiting op de motor. Dan zou met schakelaar omlaag het raam omhoog moeten gaan.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.