Problemen met automaat

Gestart door Appie, 29-12-2002 11:47:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Appie

Enige weken geleden heb ik een probleem op het forum gezet voor een oplossing van het probleem dat ik had met mijn automatische versnellingsbak. Wanneer de auto gestart werd deed de versnellingsbak het niet in de D-stand wanneer ik dan enige kilometers in de 3-stand had gereden en ik schakelde dan door naar de D-stand waarna de boel weer draaide. Als antwoord op deze vraag kreeg ik van één van de leden het advies om voordat ik aan allerlei dure oplossingen als het reviseren (zo'n € 2.000,- excl btw) en kopen van een andere bak ( de goedkoopste € 800,- :D zonder inbouw) zou beginnen, eerst de bak eens te laten spoelen en van nieuwe olie te laten voorzien. En ik kan melden dat dat werkt, alle problemen zijn opgelost, ook het abrubt met een klap schakelen naar de achteruit stand is verdwenen. Ik denk dat veel problemen opgelost kunnen worden wanneer de bak een keer wordt gespoeld en van nieuwe verse olie wordt voorzien. Bedankt overigens nog voor dit advies, deze optie kostte mij € 44,- en dat is een stuk prettiger.

Appie

#1
Met een speciaal apparaat, ik heb het laten doen bij een transmissiebedrijf, ik heb zelf niet gezien waar ze dat mee doen maar mijn eigen garage wilde er niet aan beginnen omdat die er de apparatuur niet voor had. Er zit ook een filter in de bak maar die hebben ze niet veravangen omdat daarvoor de bak uit elkaar moest. Dat vervangen was dus schijnbaar ook niet echt nodig.

DannyB

#2
Het zelf doorspoelen van de automaat is ook een optie, ik heb wel de orginele olie van volvo gebruikt, maar dan betaal je wel 85,00 euro voor 8 liter Dextron III + pakking.
De olie kwaliteit schijnt wel erg belangrijk te zijn!
Ik zag er eerst tegenop om eraan te beginnen, maar het bleek een werkje van 'niks'.
Ik heb mijn tijd genomen en was in een klein uurtje klaar.
Zie vraagbaak 850, deze manier van spoelen werkt net zo goed als het spoelen met een apparaat, is alleen iets meer werk en ook op deze manier spoel je de oliekoeler.
De 'vraagbaakmanier' is praktisch dezelfde als in de volvo garage!

Groeten Danny


Raf

#3
is er een km-interval voorzien om de olie te vervangen.

mijn wagen heeft er 166k opstaan en ik heb hem gekocht op 149k maar echt soepel opschakelen doet de bak niet. zeker niet bij het sportief rijden.

kan het zowiezo kwaad om een keertje de olie te vervangen.

Groetjes
Raf
De gustibus non disputandum est!

DannyB

#4
Citeeris er een km-interval voorzien om de olie te vervangen.

mijn wagen heeft er 166k opstaan en ik heb hem gekocht op 149k maar echt soepel opschakelen doet de bak niet. zeker niet bij het sportief rijden.

kan het zowiezo kwaad om een keertje de olie te vervangen.


Volvo geeft zelf aan dat de olie vervangen dient te worden :

Als het diagnose systeem een te hoge vloeistotemp. heeft geregistreerd (code 2-3-5)

Als de vloeistof verbrand ruikt of verkleurd is (normaal=rood)

Bij continu in gebruik zijnde auto's (zoals taxi's) en auto's waarmee over langere afstanden aanhangers en caravans worden getrokken, moet de vloeistof om de 75.000 km worden vervangen.

De olie in mijn automaat was na 180.000 km echt aan vervanging toe, de olie die eruit kwam was bruin en vervuild.
Ik heb ergens gelezen dat regelmatige vervanging (50.000 km)zeker niet slecht is, vooral het fijne slijpsel wat vrijkomt zorgt voor extra slijtage.

Groeten Danny

george

#5
Datzelfde verhaal dat Danny verteld staat ook in de "owners manual" van mijn R-AWD met 5 traps aut.
Misschien moet de mijne ook maar eens gespoeld worden, zijn baasje spoelt ook regelmatig.
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

DannyB

#6
Citeerin theorie klopt dat wel en het is nog altijd beter voorkomen dan genezen...,maar waar geeft volvo dat aan?.
ik heb 3 handleiding boekjes van de 850 maar kan dat in geen enkel terug vinden.
in de folders schrijft volvo dat verversing niet nodig en de bak onderhoudsvrij is.


Ik heb kopieën uit het orginele werkplaatshandboek van Volvo,
waarin dit beschreven wordt, de spoelprocedure is praktisch hetzelfde als in de 850 vraagbaak.

Groeten Danny

Daan_B

#7
Je schreef ook dat je de automaat tijdens de eerste kilometers hoorde fluiten of suizen. Ik ben benieuwd of dat nu ook minder of zelfs weg is.

Fokke 01.01.005

#8
Citeer. Bedankt overigens nog voor dit advies, deze optie kostte mij € 44,- en dat is een stuk prettiger.

Da's een koopje!

Toen ik bij de dealer navraag deed over de kosten van zo'n grapje liep de prijsopgave in de honderden euro's. Kun je me het adres mailen aub? Toevallig omgeving Amsterdam?

groeten,
Fokke
AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c

Appie

#9
Het adres van het bedrijf waar ik het heb laten doen is het volgende:

TSS Transmissie Service Sassenheim
Carolus Clusiuslaan 3 D 2215RV Voorhout
Telefoon:0252-220492

Appie

#10
CiteerJe schreef ook dat je de automaat tijdens de eerste kilometers hoorde fluiten of suizen. Ik ben benieuwd of dat nu ook minder of zelfs weg is.
Inderdaad is ook het fluitende geluid weg na het spoelen

Appie

#11
Nog even ter rectificatie ik heb een klein beetje gejokt over de prijs van het spoelen (nog wennen aan de euro zullen we maar denken. Het kostte een kleine € 100,- in plaats van een kleine fl 100,-. Maar toch nog steeds een heel stuk goedkoper dan de honderden waar over gesproken is.