Waarom is een downpipe zo duur?

Gestart door Laserblue, 09-07-2005 19:53:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tomCY

ik vind 400-500 euro een mooie prijs

t5karel

Citaat van: tomCY op 04-02-2007 13:15:04
ik vind 400-500 euro een mooie prijs
Dat moet lukken  ;D.Dan heb je er wel 1 zonder cat maar whatever ;D.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

tomCY

die cat  vind ik niet niet zo erg moet er met de apk maar weer tussen gezet worden

Jeroentjuh

Citaat van: tomCY op 04-02-2007 14:39:11
die cat  vind ik niet niet zo erg moet er met de apk maar weer tussen gezet worden

Bij ET kost een catloze DP 539 euro, als je clublid bent krijg je miskien nog wel korting....

Frans Harkema

Citaat van: tomCY op 04-02-2007 13:15:04
ik vind 400-500 euro een mooie prijs

Bij ET krijg je een 3" RVS Ferrita downpipe voor Eu 450,= incl. clubkorting. Maar doe jezelf en ons allemaal een plezier en bel even rond voor andere prijzen. De uitslag zien we hier graag tegemoet, kunnen we er allemaal wat wijzer van worden.  :eusa_think:

tomCY

als ik wat koop en als hij er op zit zal ik fotos maken en een prijslijstje is voor iedereen wel makkelijk denk ik

tomCY

ik was net effe aan het kijken op de site van supersprint maar daar staan helemaal geen prijzen heeft iemand enig wat dat spul moet kosten
   groet

t5karel

Citaat van: tomCY op 04-02-2007 17:55:33
als ik wat koop en als hij er op zit zal ik fotos maken en een prijslijstje is voor iedereen wel makkelijk denk ik
Ik denk dat de meeste onder ons zo langzamerhand wel weten wat een dp kost ;D.Maar ach er zijn zoveel  ::).aanbieders dus ben wel benieuwd naar een lijst met prijzen.En de prijsverschillen.Niet dat ik er nog 1 nodig ben hoor.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Roy V70R

De DP`s van Supersprint zijn al een tijdje niet meer leverbaar.
Ze waren trouwens ook niet 3"inch, maar gewoon 2.5"inch, dus daar had je ook niet veel aan.



Greetz Roy
[size=07pt]Die voor een gebruikte zonder kat 350.00 heeft betaald.[/size]
850 GLT - 855 T5 - V70R

Ricardo

Je kan ook vragen of er niemand een 2de handsje heeft liggen. Ik heb er al met heel weinig kms geweten die voor 250 verkocht werden. Wat de normale prijs zou moeten zijn imo.

Lindert Bogers

Ik heb er 1 liggen  ;D

Zit er sterk over na te denken om een grotere turbo te monteren, heb je haast erbij?

tomCY

nee niet echt jij wel dan
als je het zover hebt moet je mij maar even een mailtje doen okeej

alvast bedankt

Jeroentjuh

Citaat van: BenC70ES op 04-02-2007 12:19:07
Misschien kan je eens rechstreeks in Zweden kijken?... moet je wel nog transport en btw is er 25%.

Maar kan nooit kwaad om eens te informeren lijkt me.

In Zweden bij Ferrita kost die DP ook 462 euro, en dan heb je hem nog niet hier in Nederland, dus de prijs van ET vind ik nog wel meevallen dan......

Hans Duiven

#58
Citaat van: Roy V70R op 04-02-2007 20:34:41
De DP`s van Supersprint zijn al een tijdje niet meer leverbaar.
Ze waren trouwens ook niet 3"inch, maar gewoon 2.5"inch, dus daar had je ook niet veel aan.



Greetz Roy
[size=07pt]Die voor een gebruikte zonder kat 350.00 heeft betaald.[/size]

Antwoordvan EPS betreffende mijn vraag waarom zij liever een 2.5 inch downpipe monteren i.p.v. een 3 inch????:

EPS uitlaten B.V.  aan mij


Geachte mede-autoliefhebber,

Bedankt voor uw aanvraag.

Dat een 3" uitlaat z'n effect heeft staat vast voor turbo auto's met een vermogen van meer dan 400pk aan de wielen , maar het effect is niet interessant als de originele katalysator verwerkt wordt en de rest van de uitlaat origineel blijft. De doorlaat van de originele katalysator is juist het geen wat de turbo tegenhoudt. Samen met de standaard buis diameter en de reflectiedempers van de originele uitlaat. Door alleen de buis diameter te vergroten van de downpipe en de originele katalysator te gaan gebruiken is de winst minimaal.

Voor het beste resultaat met een turbo motor, waarin het vermogen mag oplopen tot 400pk aan de wielen, is een 63.5mm uitlaat waarin een racekatalysator wordt verwerkt (die afgestemd is op het vermogen) en met toepassing van absorptiedempers.

Ons advies zal dan ook zijn om een volledig 2.5" uitlaat te maken voor het beste resultaat over het hele gebied. Onze ervaring met 3" uitlaten is dat het geluid teveel toeneemt en dat het vermogen niet volledig tot zijn recht komt. Veel eigenaren van turbo auto's, die voorzien waren van een 3" uitlaat, hebben wij mogen ontvangen in onze werkplaats en geholpen met een 2.5" uitlaat. Het resutlaat was bijzonder interessant!

3" is alleen interessant wanneer het vermogen meer dan 400pk aan de wielen is. Een 3" downpipe met de originele katalysator én de originele uitlaat geeft niet het te verwachten effect voor de turbo.


Dat staat toch haaks op de ervaringen alhier met een 3 inch downpipe dacht ik zo..

Enfin, mijn mailtje terug:

Dat u de conversie van 3- naar 2.5 inch bijzonder interessant noemt vind ik,  op z'n zachtst gezegd,  toch wat te mager.
Heeft u hiermee positieve metingen op de rollerbank kunnen genereren?

Ik wacht met interesse op uw antwoord en eventueel beschikbare metingen,

Hans

Ben benieuwd naar het antwoord  ;D

Johann

400PK "aan de wielen" is teveel voor 2.5" IMO.

Denk dat je tot ongeveer 325 aan de motor rustig een 2.5" uitlaat kunt gebruiken. The 3" downpipe is hoofdzakelijk van belang vanwege de nogal scherpe bocht achter de turbo. Het is bij sommige tuning projecten wel eens eerder aangeven dat een 2.5" pijp soms mooiere resultaten laat zien en in een enkel geval zelfs een beter vermogen. Denk dat dit laatste gewoon de mazzel van de juiste combinatie is eigenlijk. Je hebt een scherpe bocht en vervolgens een groei in oppervlak richting de kat, erna weer een krimp en daarna nog een paar bochtjes. Kun je de juiste gassnelheid houden dan zal 't 't mooiste werken maar je blijft altijd met een ideaal punt en een minder punt zitten. Kunst is dus om ideaal zo breed mogelijk te maken en minder minimaal te maken.

De 3" DP's hebben zich wel bewezen. 2.75" doen het ook wel goed. 3" catback heeft wel laten zien dat ze aanmerkelijk moeilijker resonantievrij te maken zijn, zit vaak een brom in op een plek/toeretal waar je 'm niet wil hebben.