Auteur Topic: Carterontluchting vervangen!!  (gelezen 102118 keer)

j-jk

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
Re: Carterontluchting vervangen!!
« Reactie #495 Gepost op: 14-07-2017 12:53:15 »
Het had even voeten in aarde, want de bestelde onderdelen klopte niet helemaal voor mijn motor.
Maar het is gelukt!! achteraf had het allemaal veel sneller gekund, maarja toch bang dat je iets stuk maakt wat daarna weer moeilijk te vervangen is.

Ik weet niet of het psychish is, maar ik heb het idee dat de motor nu ook minder herrie maakt en iets zuiniger rijdt.
Hopelijk blijven de cylinders nu ook droog en kan ik starten zonder mooie stoom wolk.

Ook heb ik gelijk de compressie getest, had een setje van hbm tools gekocht maar die gaf eigenlijk gelijk al de geest.
Ik heb op cylinders 1 t/m 3 175psi op #4 185psi en op nummer 5 180psi.
Das volgens mij vrij netjes toch? voor een volvo met 285000 op de teller.

bedankt voor de hulp en ondersteuning.

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • V70R automaat 426
« Reactie #496 Gepost op: 14-07-2017 12:55:52 »
Het had even voeten in aarde, want de bestelde onderdelen klopte niet helemaal voor mijn motor.
Maar het is gelukt!! achteraf had het allemaal veel sneller gekund, maarja toch bang dat je iets stuk maakt wat daarna weer moeilijk te vervangen is.

Ik weet niet of het psychish is, maar ik heb het idee dat de motor nu ook minder herrie maakt en iets zuiniger rijdt.
Hopelijk blijven de cylinders nu ook droog en kan ik starten zonder mooie stoom wolk.

Ook heb ik gelijk de compressie getest, had een setje van hbm tools gekocht maar die gaf eigenlijk gelijk al de geest.
Ik heb op cylinders 1 t/m 3 175psi op #4 185psi en op nummer 5 180psi.
Das volgens mij vrij netjes toch? voor een volvo met 285000 op de teller.

bedankt voor de hulp en ondersteuning.

Nette compressie waarden en vooral allemaal dicht bij elkaar  :eusa_clap:

Verse CV is altijd fijn voor alle keerringen!
Soms ben je gewoon uitgekwetst met elkaar.

Scholtens

• Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
« Reactie #497 Gepost op: 02-01-2018 23:12:28 »
Beste forummers,

Heb vanavond al aardig wat zitten spitten en heb het vermoeden ook met een verstopte carterventilatie te zitten.

Het betreft mijn 850 2.5 10v uit '96 met de volgende kwalen:
  • Erg feel sludge aan de peilstok (niveau niet te peilen)
  • Olie spuit langs de vuldop uit het blok
  • Verbruik koelvloeistof

Is dit idd de carterventilatie of kan het ook nog iets anders zijn (koppakking)? Wat zullen ongeveer de kosten zijn om dit te laten verhelpen? Of is er wellicht een handige klusser (midden Nederland) die dit, tegen vergoeding kan?

Veel vragen, alvast bedankt!
Groet,

Scholtens
'96 855 DOP, 2.5 10v

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #498 Gepost op: 03-01-2018 13:44:23 »
Beste forummers,

Heb vanavond al aardig wat zitten spitten en heb het vermoeden ook met een verstopte carterventilatie te zitten.

Het betreft mijn 850 2.5 10v uit '96 met de volgende kwalen:
  • Erg feel sludge aan de peilstok (niveau niet te peilen)
  • Olie spuit langs de vuldop uit het blok
  • Verbruik koelvloeistof

Is dit idd de carterventilatie of kan het ook nog iets anders zijn (koppakking)? Wat zullen ongeveer de kosten zijn om dit te laten verhelpen? Of is er wellicht een handige klusser (midden Nederland) die dit, tegen vergoeding kan?

Veel vragen, alvast bedankt!
Groet,

Scholtens

Sludge kan ook door het koudere weer komen, kan ook door koelvloeistof bij de olie komen.
Rij je veel korte stukjes? Is het veel minder na een echt lange rit (motor wordt goed heet)?
Heb je ook sludge in de kop? (ff spieken onder de olievuldop).

Als de olie uit de dop spuit (echt spuit) dan ben je in ieder geval toe aan een nieuw rubbertje van je olievul dop maar heb je ook veel druk in je kop-> carterventilatie

Koelvloeistof verbruik kan van alles zijn, lekke radiateur (vooraan of in interieur van de kachel) of een lekke slang, gescheurd vaatje, lekke dop tot aan een lekke koppakking maar dat gebeurt niet heel vaak hoor. Wat is het verbruik van de koelvloeistof?

Scholtens

• Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
« Reactie #499 Gepost op: 03-01-2018 14:58:41 »
Excuus, vergeten bij te vermelden.

• Nee, de sludge was afgelopen weekend, ook na een dik uur rijden, nog aanwezig en veel ook.
  • Onder de dop zelf en in het blok zie ik geen sludge
  • De dop zelf heb ik vorige jaar al eens vervangen dus ik denk niet dat daar het probleem zit (twee slechte doppen zou natuurlijk ook kunnen :))
  • Ik zie nooit vloeistof onder de auto liggen (interieur volgens mij ook droog), dus een lek lijkt me ook onwaarschijnlijk

Verbruik koelvloeistof viel me ineens op omdat ik hem twee weken geleden had bijgevuld en afgelopen weekend duidelijk op een stuk lager niveau stond.

Op basis van al deze info, waarschijnlijk idd de carterventilatie?
Nogmaals bedankt voor de reacties.

'96 855 DOP, 2.5 10v

gero

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • Honda Fire Blade 954, Gero& Lara
« Reactie #500 Gepost op: 03-01-2018 15:10:07 »
Excuus, vergeten bij te vermelden.

• Nee, de sludge was afgelopen weekend, ook na een dik uur rijden, nog aanwezig en veel ook.
  • Onder de dop zelf en in het blok zie ik geen sludge
  • De dop zelf heb ik vorige jaar al eens vervangen dus ik denk niet dat daar het probleem zit (twee slechte doppen zou natuurlijk ook kunnen :))
  • Ik zie nooit vloeistof onder de auto liggen (interieur volgens mij ook droog), dus een lek lijkt me ook onwaarschijnlijk

Verbruik koelvloeistof viel me ineens op omdat ik hem twee weken geleden had bijgevuld en afgelopen weekend duidelijk op een stuk lager niveau stond.

Op basis van al deze info, waarschijnlijk idd de carterventilatie?
Nogmaals bedankt voor de reacties.

Is je Volvo een automaat,  zo ja , kijk dan maar uit dat je koelvloeistof niet lekt naar je automaat olie.

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #501 Gepost op: 03-01-2018 15:28:53 »
Die koelvloeistof en dat hoogte verschil wel dezelfde omstandigheden, koud-koud...?
Over hoeveel cm in het potje hebben we het dan ongeveer?

Was het een nieuwe dop met nieuw rubbertje?
En nog steeds spuit de olie er tussen door als deze vast gedraaid zit  ::)

Gero bedoelt dat je radiateur een warmtewisselaar heeft tussen koelwater en automaatbakolie.
Die willen wel eens doorslaan zodat er koelvloeistof bij je automaatolie komt.
De lijm van de remplaten kan daar niet tegen en laat los, einde automaat dan.
Je kan kijken naar de staat van je automaat olie via de peilstok automaat olie.
Bij voorkeur licht rood maar vaak donkerder, je wil in ieder geval geen schuim zien (koelvloeistof).

gero

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • Honda Fire Blade 954, Gero& Lara
« Reactie #502 Gepost op: 03-01-2018 15:31:57 »
Die koelvloeistof en dat hoogte verschil wel dezelfde omstandigheden, koud-koud...?
Over hoeveel cm in het potje hebben we het dan ongeveer?

Gero bedoelt dat je radiateur een warmtewisselaar heeft tussen koelwater en automaatbakolie.
Die willen wel eens doorslaan zodat er koelvloeistof bij je automaatolie komt.
De lijm van de remplaten kan daar niet tegen en laat los, einde automaat dan.
Je kan kijken naar de staat van je automaat olie via de peilstok automaat olie.
Bij voorkeur licht rood maar vaak donkerder, je wil in ieder geval geen schuim zien (koelvloeistof).

Ik had dat ook , koelvloeistofniveau dat daalde, uit voorzorg alles preventief laten vervangen ( wijzer geworden door KIM ervaringen)

Scholtens

• Nieuw lid
  • *
  • Offline Offline
« Reactie #503 Gepost op: 03-01-2018 15:52:03 »
Nee het is gewoon een handbak.

Wat betreft die vloeistof indien nodig, wat niet vaak voorkwam, dan vul ik hem net onder de max. Op het lijntje waar de twee helften van het reservoir samenkomen. Afgelopen weekend voordat ik een eind ging rijden checkte ik het niveau en stond de vloeistof dus een stuk lager ineens. Twee/drie vingers hoogte verschil. Aanzienlijk iig en dus in koude situatie gecontroleerd.
'96 855 DOP, 2.5 10v

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #504 Gepost op: 03-01-2018 15:57:12 »
Nee het is gewoon een handbak.

Wat betreft die vloeistof indien nodig, wat niet vaak voorkwam, dan vul ik hem net onder de max. Op het lijntje waar de twee helften van het reservoir samenkomen. Afgelopen weekend voordat ik een eind ging rijden checkte ik het niveau en stond de vloeistof dus een stuk lager ineens. Twee/drie vingers hoogte verschil. Aanzienlijk iig en dus in koude situatie gecontroleerd.

Je zag het in eens maar het kan al veel langer langzaam ergens lekken dus.
Hou het eerst maar eens goed in de gaten.

De CV kan eigenlijk nooit kwaad om te doen.