The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: V70geRwin op 16-10-2016 14:28:17
Meet ook nog even de weerstand van je massa kabel tussen Pool en chassis.
Dus motor uit, meter op Ohm en verder zelfde set-up als Ampere meten? Wat kan ik leren uit de waarde die ik daar ga aflezen?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Ewout Schalkwijk

Laadstroom = goed
lekstroom = goed


Bij draaiende motor direct meten op de pluspool van de dynamo en de pluspool van de accu. Waarde's moeten dan gelijk zijn. Je kunt het zelfs nog verder verfijnen door de waardes zowel op de pluskabel bij de accu en de pluspool te meten. Ook deze dienen gelijk te zijn. Als niet dan kan het lonen om de pluspool en de kabel op te schuren en voorzien met vaseline weer terug te monteren.

Een goede opgeladen accu meet 12,70 volt. 12,20 volt is 60% opgeladen 12,00 volt is nog maar 50%. De 'oempf' uit de accu verdwijnt gemiddeld tussen de drie en vijf jaar.
Als je kan uitsluiten dat je accu eventueel niet goed laad, dan is die gewoon 'op'.

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

peteRRR

#392
Heb ook es zoiets gehad en heb toen ook geprobeerd de accu te redden door een paar keer op te laden en dat ging weer voor een paar weken.
Heb toen de accu zelf laten doormeten en dat ging met een apparaat wat daar geschikt voor is,..en daar kwam uit dat 1 van de cellen
niet meer naar behoren functioneerde.

Weet niet de naam van zo,n door/meet apparaat en veel te duur om voor zoiets aan te schaffen ;)

Groet

Edit:stel je ook niet te veel voor van zo,n fluorlens in de accu,..die kan je volgens mij direct afplakken ;D
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Ewout Schalkwijk

#393
Als hulp:


Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

jkV70

#394
Bij de eerste kou straks stort de accu in en heb je een hoop gezeur op een tijdstip dat meestal slecht uitkomt.

Gewoon nu de accu vervangen, dan heb je straks geen onaangename verrassingen.

Bij vervangen van de accu de poolklemmen een beetje opschuren en invetten met zuurvrije vaseline.
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 16-10-2016 14:32:22
Bij draaiende motor direct meten op de pluspool van de dynamo en de pluspool van de accu. Waarde's moeten dan gelijk zijn.
Waar stel je de meter op in (volt, amp of ohm?) en wat moet er precies gelijk blijven? Mag het niet fluctueren, of moet het gelijk zijn aan meten met stilstaande motor?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Ewout Schalkwijk

#396
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 16-10-2016 14:48:32
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 16-10-2016 14:32:22
Bij draaiende motor direct meten op de pluspool van de dynamo en de pluspool van de accu. Waarde's moeten dan gelijk zijn.
Waar stel je de meter op in (volt, amp of ohm?) en wat moet er precies gelijk blijven? Mag het niet fluctueren, of moet het gelijk zijn aan meten met stilstaande motor?

Gewoon 'volt' meten. Daar waar de pluskabel op de dynamo is gemonteerd. Daar moet je toch minimaal die 14,x volt meten. Als die mooi stabiel blijft, dan meet je op de dikke aansluiting van de pluskabel naar de accu. Daar moet je absoluut de zelfde waarde meten. Als niet heb je een weerstand in je kabel. Dan kun je nog het verschil maken in volt tussen de kabelaansluiting en de daadwerkelijke pluspool op de accu.
Daarnaast kun je ook nog in de 'ohm' stand de weerstand in de massakabel meten.

Hier ben ik ook wat bezig geweest bij de auto van m'n vrouw.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,53007.msg1664929.html#msg1664929

EDIT:

Deze ook nog. Onderin het artikel het vervangen van de accu. Sindsdien geen 'problemen' meer.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,53007.msg1657173.html#msg1657173

Bij mijn auto was het zelfs zo extreem (mijn gedrag) dat de auto altijd goed startte, maar ik bleef meldingen krijgen in Vida dat de achterklepbediening (hydraulisch systeem) soms onder de drempelwaarde kwam. Toen ik op een gegeven moment direct na het starten ook een storingsmelding kreeg op m'n meedraaiende koplampen, was ik er klaar mee. Accu vervangen. Probleem opgelost.
Waarschijnlijk had de accu best nog wel een of twee jaar meegekund, maar ik wil dat die in absolute topconditie is. Na drie jaar vervang ik die gewoon.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

stuuraandeverkeerdekant

#397
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 16-10-2016 14:55:55
Gewoon 'volt' meten. Daar waar de pluskabel op de dynamo is gemonteerd. Daar moet je toch minimaal die 14,x volt meten. Als die mooi stabiel blijft, dan meet je op de dikke aansluiting van de pluskabel naar de accu. Daar moet je absoluut de zelfde waarde meten. Als niet heb je een weerstand in je kabel.
Die meting heb ik 'soort van' al gedaan. Met draaiende motor gaf de dynamo (gemeten tussen pluskabel en chassis) 13.9 á 14 Volt aan. Verschil kan liggen door mijn meting en het vinden van een goede aansluiting.
Daarna tussen de plus en min pool van de accu gemeten en die gaf 13.8 aan. Dit is toch eenzelfde soort meting als jij beschrijft? In dat geval verlies ik in dat korte stukje kabel al zo'n 0.2 volt waardoor het laden waarschijnlijk langer duurt.
Nieuwe kabels staan in de bestelling. Dat vervangen lijkt me sowieso een goede stap gezien de staat van de draad (zoals ook in jouw link duidelijkt werd).

Maar accu vervangen kan zeker ook helpen in dit verhaal, zoals PeteRRR en jkV70 noemden. Geen zin om 's ochtends niet weg te komen  :-\  En naast slechte kabels komt een accu zonder pit ook steeds meer in beeld als een belangrijke handlanger dan wel aanstichter van al dit onheil. Accutester ga ik niet zelf kopen, maar als ik het goed heb kun je die bij redelijk wat garages laten checken, toch?

Zal eens even gaan zoeken waar ik zo'n ding goed en goedkoop kan vinden. Varta of Bosch lijkt me, 55AH. Er zit nu een Vector VAC5548 in.

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 16-10-2016 14:30:47
Citaat van: V70geRwin op 16-10-2016 14:28:17
Meet ook nog even de weerstand van je massa kabel tussen Pool en chassis.
Dus motor uit, meter op Ohm en verder zelfde set-up als Ampere meten? Wat kan ik leren uit de waarde die ik daar ga aflezen?
Deze meting net ook even gedaan. Waarde gaat van 0.L (wanneer ik geen contact maak) naar 0.00 of 00.0. Maar geen idee wat ik hier nu gemeten heb of wat ik eruit kan afleiden  :eusa_shifty:
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#398
Huh, klopt dit?

Wederom eentje voor de categorie 'huh, klopt dit?'. Ditmaal het ontbreken van een zekering (of een relais) in een van de zekeringkastjes.



Nu zijn er natuurlijk meer lege plekken die ook als 'leeg' bedoelt zijn, maar volgens de omschrijving aan de binnenkant van het dekseltje hoort hier '3 Starter Motor' te zitten...

???
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

BBS

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 16-10-2016 16:49:22

Deze meting net ook even gedaan. Waarde gaat van 0.L (wanneer ik geen contact maak) naar 0.00 of 00.0. Maar geen idee wat ik hier nu gemeten heb of wat ik eruit kan afleiden  :eusa_shifty:

O.L. wil zeggen dat de meter een oneidig grote weerstand meet, als in de zin van "geen verbinding."
0 Ohm wil zeggen dat er geen weerstand aanwezig is.

Kortom, de weerstand is prima volgens de meter.

MAAR: weten is meten, mits je weet wát je meet ;D ;D
Volvoloos....

stuuraandeverkeerdekant

#400
Dus de electriciteit ondervindt op de route van chassis naar min pool geen weerstand? Dat lijkt me prima! Normale waarde dit?

Citaat van: BBS
link=topic=81418.msg1697313#msg1697313 date=1476630417

MAAR: weten is meten, mits je weet wát je meet ;D ;D
Inderdaad  ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

razorx

Even heel kort ;D : Je accu is op.
Een verbruik in ruste van 14mA is meer dan keurig  :eusa_clap:
Een spanning van 13,9V bij stat. draaiende motor direct op de accupolen gemeten is goed.

Nu heb je die niet nodig maar er is een heel goede lekstroom sticky.

stuuraandeverkeerdekant

Dank je, ik had de sticky inderdaad al gevonden en veel uit geleerd. Maar blijft meestal pas echt goed plakken (in mijn hoofd) wanneer ik er ook onder de motorkap even mee bezig ben :D

Ik zal mijn komende google credits spenderen aan het vinden van een goede edoch niet buitensporig dure accu. Zag in de sticky al wat info hierover. Bekend merk. Minimaal 55AH.

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Ewout Schalkwijk

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 16-10-2016 20:27:12
Dank je, ik had de sticky inderdaad al gevonden en veel uit geleerd. Blijft meestal pas echt goed plakken (in mijn hoofd) op het moment dat ik er ook onder de motorkap even mee bezig ben :D

Ik zal mijn komende google credits spenderen aan het vinden van een goede edoch niet buitensporig dure accu. Zag in de sticky al wat info hierover. Bekend merk. Minimaal 55AH.



Volgens mij zijn die accu's over het algemeen niet zo heel duur. De Volvo accu die ik kocht (800A 90Ah) was met korting ronde de 100 euro. Geen idee wie die produceert trouwens.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

V70geRwin

Alles meet prima zo te zien.

Enige is de spanningsval tussen + dynamo en + accu. Hoe meer stroom er gaat lopen hoe groter die wordt.
Maar je hebt nieuwe kabels besteld schreef Je, ook de plus kabel?
Bij de betere shop persen ze gelijk de ogen  er keurig aan. Dat kan je zelf alleen met speciale apparatuur.

De plus kabel is 2 stukken van dynamo naar startmotor en dan naar de accu maar de traed van V70R had je al gevonden las ik.

Zelf had ik laatst de grap dat de dynamo wel netjes de spanning haalde maar nog maar 3 ampère leverde.
Niet genoeg en heeft uiteindelijk ook de accu gesloopt. Kwam daar met de anwb man achter met een stroomtang.

Bij jou z ook u ik nu ook eerst voor de accu gaan.
Volvo heeft varta als huismerk.