The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stuuraandeverkeerdekant

#405
Accuutje in de bestelling!

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 16-10-2016 20:29:17
De Volvo accu die ik kocht (800A 90Ah) was met korting ronde de 100 euro.
Moet het helaas doen zonder korting bij de dealer, maar de koers van de pond hielp goed mee dit keer. De Varta 63ah 610A kwam uit op 70 euro.

Citaat van: V70geRwin op 16-10-2016 20:51:15
Maar je hebt nieuwe kabels besteld schreef Je, ook de plus kabel?
Alle kabels (plus oogjes en klemmen) zijn als het goed is ook onderweg naar dit adres ja   :D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

V70geRwin

Zijniet ze al verstuurd want meestal maken ze ze wel op maat voor je.
Het persen is echt erg belangrijk.
Vergeten eerder te zeggen maar wellicht kan je ze nog bellen?
Maten staan wel op 't forum.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: V70geRwin op 16-10-2016 23:41:11
Zijniet ze al verstuurd want meestal maken ze ze wel op maat voor je.
Het persen is echt erg belangrijk.
Vergeten eerder te zeggen maar wellicht kan je ze nog bellen?
Maten staan wel op 't forum.
De exacte maten heb ik nog niet kunnen vinden hier. Maar mocht het persen nou echt niet lukken met de goedkopere versie van de perstang (die ik binnenkort ga uittesten), eind van de maand ga ik even buurten bij Dirk. Wellicht dat daar nog even de tang erom kan  :)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#408
Note to self - relais 103

Deze post is vooral bedoeld als reminder voor mezelf, zodat ik weet wanneer het voor het eerst gebeurde en hoe dat er toen uit zag.

Wat gebeurde er? Vanochtend vroeg (heel vroeg, nee maar echt, héél vroeg) heb ik mijn zusje richting het vliegveld gebracht. Tijdens die rit sloeg de auto drie keer af, onder het rijden. Ik heb ondertussen met veel interesse de 103 relay topics door gespit (en dat zijn er veel) en weet ondertussen een hoop meer. Basis dingen zoals het verschil tussen een relay en een zekering en ook dat je ze kunt doorverbinden.

Online kon ik zo snel de exacte locatie van relay 103 niet vinden en omdat ik visueel ben ingesteld vind ik dat wel altijd prettig om te weten. Dus thuis maar even onder de motorkap gekeken. En omdat foto's leuk zijn (en ze wellicht ooit een keer iemand met en soortgelijk ervaringsniveau als ik kunnen helpen) hier wat plaatjes... Naast de zekeringen die onder het klepje zitten, zitter er dus nog meer. Hier dus.



Om daar bij te komen moet je de vier t25 schroefjes losdraaien.

Nou, dat kan niet missen.... En kijk die zekeringen eens shinen in 't zonnetje!



Ik zeg dat deze post vooral even bedoeld is als een reminder voor mezelf, omdat ik er nu nog niet verder ga in duiken. Eerst maar even een nieuwe accu erin en wie weet zie ik dit probleem nooit meer terug. Andere factoren die anders waren tijdens dit ritje is dat ik de zekering nummer 7 er even uit had gehaald (in de veronderstelling dat de lekstroom daar te hoog was - is dus niet zo dus die zit er nu weer in). Ook kan ik me voorstellen dat ik sommige zekeringen of relais in het kleine kastje naast de remvloeistof er niet stevig genoeg heb ingedaan. Heb het nu allemaal weer even aangedrukt zodat het goed contact maakt.

EDIT: nog een reminder voor mijzelf - één van de torx schroefjes ligt nog onder het zekeringkastje... whoops! Een keertje eruit vissen als ik wat meer ruimte heb daar  :eusa_whistle:

Eerst dus maar eens kijken wat een nieuwe accu doet, en dan kijken of de accukabels enige verbetering opleveren.

Blijf overigens wel benieuwd waarom er geen relay op de plek zit van de startmotor. Hebben meer mensen dit, is deze relay doorverbonden onder het oppervlak of werkt mijn startmotor met een vleugje magie?

EDIT: de lege plek, weet ik nu, is alleen in gebruik bij diesels. Het startmotor relais zit er net naast   ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#409
Post

Vandaag een mooi pakketje met de post binnen gekomen. Of eigenlijk, drie pakketjes....  Ik was op zoek naar een perstang, maar zocht naar een iets beter betaalbare optie dan een Klauke. Blijft dan natuurlijk een beetje de vraag of het functioneel is, maar na een beetje zoeken toch wel wat leuks gevonden. Goed van formaat was, lekker zwaar, en met goede recencies. En t was nog een van de goedkoopste ook. £10.99 plus verzending   :o  Omdat de verkoper niet naar het buitenland verstuurd, en omdat Elmarconi en BBS ook wel interesse hadden in zo'n exemplaartje waar je je financieel in ieder geen buil aan kunt vallen, kwamen er vandaag dus drie pakketjes binnen. En ik moet zeggen, hij voelt wel lekker solide aan.

Volgende week ga ik even buurten bij Dirk en kan ik de tang (en resulaten) vergelijken met een serieuze Klauke. En mocht die Klauke nou véél beter zijn dan laat ik mijn kabels natuurlijk liever met een Klauke persen, maar het leek me een leuk testje.

Even een fotootje van de tang. De handen zijn voor de schaal   ;D



In deze (wat langdradige) YouTube video zie je mooi het verschil tussen verschillende manieren van krimpen en de resultaten (losse draadjes zichtbaar of tot één massa geperst). Ik denk dat de tang die ik nu heb hier tussenin zit. Hij is niet hydraulisch, maar krimpt ook niet doormiddel van een simpel deukje.

Anyway, binnenkort hier de eerste testresultaten :)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#410
Nieuwe accu

Normaal ben ik ervoor om elk klusje goed te documenteren, maar dit ging zo vlot dat ik klaar was voor de camera kon scherpstellen. Geen foto's dus. Wel een nieuwe accu in de auto.

De accupoolklem en en terminals even met een schuurpapiertje glad gemaakt en wat babybillen-vaseline erop. Voor ik de accu erin zette gaf hij netjes 12.6 volt aan, na een half uurtje rijden was dat 12.8. Helemaal prima dus.

Wat me wel opviel dit ritje, was dat de motor weer twee keer afsloeg. Zoals ik al noemde heb ik al wat dingetjes her en der gelezen over relais 103. Nu hoor ik wel een klik wanneer ik de sleutel omdraai, wat volgens mij aangeeft dat het relais het wel gewoon doet. Dus misschien is dit toch niet de hoofdverdachte.

De eerste keer dat ik dit meemaakte had ik net de accukabels los gehad. Dus dat zou iets kunnen zijn... Plus dat wanneer ik bijna stilsta, het toerental even tot beneden de 800 rpm zakte. Dit was me eerder nog nooit opgevallen. Zou het kunnen dat de auto na het loshalen van de accupolen het stationair niveau weer opnieuw moet inleren? En dat hij nu af en toe te laag gaat hangen waardoor de auto afslaat?

Benieuwd wat jullie hiervan denken en een fijne zondag vandaag!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

razorx

Als de accupolen er lang genoeg af zijn geweest moet hij inderdaad opnieuw inleren. Niet het stationair torental, maar de brandstof injectie.
Al viel het mij gisteren wel op dat dat inleren bij net gereinigde injectoren niet hoeft te gebeuren. De injectiehoeveelheiden staan dan meteen goed. Dat was de wagen van Gerwin. Mits de rest van de auto ook wil.

Relais 103 moet je niet eens over nadenken. Er uit trekken en door een bevriend elektronicus die écht goed kan solderen laten doorsolderen. Hoort bij een stage 0 ;) .

Piet

Klopt, fueltrims zijn correctiemechanismen.
Als alles op orde is dwz geen vacuumlekkken, injectoren en LMM spot on, motor in goed conditie,  zal de ECU nauwlijks hoeven te corrigeren en de auto op een geresette ECU direct goed lopen.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: razorx op 23-10-2016 13:53:38
Als de accupolen er lang genoeg af zijn geweest moet hij inderdaad opnieuw inleren. Niet het stationair torental, maar de brandstof injectie.
Al viel het mij gisteren wel op dat dat inleren bij net gereinigde injectoren niet hoeft te gebeuren. De injectiehoeveelheiden staan dan meteen goed. Dat was de wagen van Gerwin. Mits de rest van de auto ook wil.

Relais 103 moet je niet eens over nadenken. Er uit trekken en door een bevriend elektronicus die écht goed kan solderen laten doorsolderen. Hoort bij een stage 0 ;) .

Dan lijkt dat me de meest duidelijk oorzaak hier. Toch wel fijn als je snapt waar het vandaan komt.

Had je verslagje van Gerwin's wagen al gelezen ja  :D

En relais 103 dus gewoon een keer onder handen nemen. Zal nog wat verder gaan lezen en eens kijken waar en hoe dit het beste te doen. Dank!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Piet op 23-10-2016 13:57:50
Als alles op orde is dwz geen vacuumlekkken, injectoren en LMM spot on, motor in goed conditie,  zal de ECU nauwlijks hoeven te corrigeren en de auto op een geresette ECU direct goed lopen.
Ik zal eens in de gaten houden hoelang het duurt voor hij weer normaal rijdt. Vandaag dus een half uurtje gereden. Maandag en dinsdag ben ik weg (zonder auto) maar woensdag rijden we weer naar Nederland. Genoeg tijd om elkaar weer wat beter te leren kennen dus.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#415
Accukabels maken

Na wat startproblemen en uiteindelijk een nieuwe accu kwamen (o.a. dankzij Lunadust) ook de accukabels in mijn vizier. Weer een klusje, kom maar op!  ;D  

In dit topic al redelijk wat gevraagd en gepraat over massakabels. Uiteraard de nodige youtube filmpjes bekeken en bij stroomwinkel.nl de benodigde spullen besteld.

Mijn boodschappenlijstje zag er als volgt uit:



Van de kabelogen M10 heb je er overigens maar 3 nodig. En ook heb ik rode kabels wat te ruim ingeslagen. Met 2 meter was ik er ook gekomen. Maar nu heb ik wat over, misschien dat ik het nog kwijt kan in het lelijke eendje van mijn zusje  :)

Ik had ondertussen al een mooie perstang op de kop getikt en omdat de verkoper alleen naar Engeland verstuurde (en er meer geïnteresseerden op dit forum waren), er nog twee in de achterbak gegooid. Mochten er nog meer leden interesse hebben, laat maar weten. Aankomende december kom ik weer met de auto naar Nederland en ik kan dan vast nog wel een perstang in de achterbak proppen.

Afgelopen week gingen we met het hele gezin voor een paar dagen naar Nederland. Een beetje rondsnuffelen voordat we in December weer naar Nederland gaan verhuizen. We hebben nu bijna 10 jaar in Londen gezeten en in die tijd is Nederland ook verandert, dus wat kennismakingsbezoekjes zijn nuttig. We weten nog niet precies waar we willen gaan wonen (Rotterdam en Amsterdam staan op het lijstje) dus we zijn een beetje aan het aftasten.

Anyway, elmarconi kwam zijn tang gewoon ophalen in Deventer, waar mijn schoonmoeder woont. Dit was tevens de eerste keer dat ik een forumlid in het wild zag. En dat viel alleszins mee. Alleraardigst en met een sixpack Herfstbok in de hand. Zo zie ik ze graag!

Later die dag zou ik ook mijn eerste forumlid in zijn natuurlijke habitat gaan bezichtigen. Een beetje spannend, maar keek er wel erg naar uit. De tang voor BBS zou ik namelijk naar Dirk brengen. En aangezien ik de krimpkousjes was vergeten te bestellen en Dirk die wel had zouden we die er daar om doen. En daarnaast was ik heel benieuwd wat hij van de de tang zou vinden. Of ik gewoon crap had gekocht of dat ik er ook echt iets met kon krimpen...

Op naar Nijmegen dus! En zo ziet dat er dan uit, een forumlid in zijn natuurlijke habitat   ;D



Een hele gezellige middag gehad en gekletst over van alles en nog wat. En uiteindelijk natuurlijk ook de tang uitgetest.



En die doet het prima hoor! Een hele strakke krimp, mooi rondom en super stevig. Ben er blij mee  :D



Zoals iedereen hier zal weten werkt Dirk vlot en is het heerlijk om naar te kijken. Ik heb dan ook niet zoveel gedaan daar, maar gewoon toegekeken hoe de losse onderdelen hele strakke accukabels werden.

EDIT: Ik had eerst nog zitten kijken naar een tang om de kabels mee te strippen, en ook naar een hete lucht pistool. Des te leuker vond ik het om te zien dat Dirk het gewoon met een stanley mesje deed (goed, je verliest een paar koperdraadjes maar de draad is sowieso al veel dikker dan het origineel dus dat komt wel goed). Ook een hetelucht pistool voor de krimpkousen was niet nodig. Als je tijd hebt kan het ook gewoon met de aansteker, of als je net wat sneller wil met een gasbrandertje (of gasfornuis). Vind het erg leuk om zulke dingen te zien omdat het oplossingen zijn die onstaan vanuit begrip van de materie ipv het kopen van de voorsgeschreven gereedschappen. Dat begrip van mij groeit langzaam dus hoop in de toekomst nog flexibeler naar oplossing te zoeken   :)

Dirk, bedankt!




En hier het setje dat ik weer mee terug naar Engeland nam.



De maten van de kabeloogjes en de lengtes staan erbij. De lengte zal trouwens voor andere type autos wat verschillen dus het beste is om even de ongeknipte kabel (of een meetlint) langs de kabels in je auto te leggen. De zwarte kabels zijn makkelijk te volgen. De rode maakt een tussenstop bij de startmotor alvorens naar de dynamo te gaan.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#416
Accukabels plaatsen

Afgelopen zondag terug gereden naar Londen. Heerlijk weer voor een heerlijke rit. Door het vervangen van de accu vlak voor ik naar NL kwam was de boordcomputer gereset. Dat betekende ook dat het verbruik alleen berekend werd over de km gereden in de afgelopen week. Zo'n 1400 voornamelijk snelweg kilometers dus het verbruik zag er prachtig uit. 8.2 stond er vandaag in het schermpje.

Het doet dan ook pijn in mijn hart alleen al te denken aan het opnieuw loshalen van de accukabels   :'(

Ik vroeg me trouwens nog af of dit lage verbruik niet ook nog door iets anders kwam. Sinds een week of twee tank ik nu Euro 98 en ik heb het gevoel dat ie daar zuiniger op rijdt. Iemand ervaring mee? Een andere reden waarom ik nog nooit zo'n laag verbruik heb gezien is dat het nu een stuk frisser wordt en ik de airco minder aan heb. Zou natuurlijk ook een reden kunnen zijn.

Afijn. Terug in Londen. Het is maandag en de opdracht waar ik vandaag eigenlijk voor op pad zou gaan is uitgesteld. Nu zijn er tal van dingen die ik kan doen, maar de zon schijnt zo lekker en die accukabels liggen te glimmen....

Dus, accu en luchtbuis eruit om wat ruimte te creeeren.



Dirk had me al uitgelegd welke volgorde van stappen het beste werkt. Dat was zeker fijn om in mijn achterhoofd te hebben. Wel realiseer ik me maar weer dat wanneer hij zegt dat je de koelfan er 'zo' uit haalt, dat daar een hoop ervaring spreekt. Voor mij was het toch nog wel een beetje zoeken en frotten voordat het allemaal los was, maar zeker niet zo dramatisch als bij eerdere klussen, dus ik ga vooruit!

Links en rechts zitten twee Torx 25 die je moet losdraaien.



En precies onder de torx schroefjes zitten twee 8mm boutjes die losmoeten.



Maak dan alle kabeltjes los. Wanneer je een beetje aan de fan wiebelt kun je goed zien welk gedeelte blijft zitten en wat eruit gaat, en dus ook welke kabeltjes allemaal los moeten.

Met dit setje was ik een beetje aan het worstelen, tot ik erachter kwam dat die gewoon met het ijzeren houdertje en al eruit moest. Net zo makkelijk.



Sommige stekkertjes zitten vast met een zwart pinnetje als op onderstaande foto. Handigst is dan om de zijkant met een platte schroevendraaier in te duwen en dan trek je hem er zo uit.



Ik was eerst nog bang dat ik niet wist hoe alles terug te zetten, maar dat wijst zich vanzelf. Maar een fotootje maken van de beginsituatie is natuurlijk nooit verkeerd.

Na een beetje frotten en priegelen kwam zowaar de fan eruit!



Let wel op met de radiator. De mijne was beschadigd onderaan. Ik weet niet (denk eigenlijk niet) dat dit door mij kwam, maar het is teer spul en de vinnetje van de radiotor verbuigen snel. Ik heb het koelvloeistofpijl in de gaten gehouden, maar die is gelijk gebleven dus gelukkig zijn alleen de vinnetjes verbogen....

De fan even naast de accu zetten...



En de accubak eruit.



Het gapende gat dat je dan overhoudt ziet er ongeveer zo uit...



Op de startmotor zit een plastic kapje die eraf kan.



En op de aansluiting van de plus kabel op de dynamo zit ook een plastic kapje. Dit is hoe de kabel eronder eruit zag (het beschermkapje past trouwens niet op de iets dikkere nieuwe kabel - moet ik nog een keer aanpassen). Hij begon ook al een klein beetje groen te worden.



Maar nog lang niet zo groen als deze!




Goed, tijd voor een bak min-koffie en staren naar wat oude min-kabels... Uhhh, zwarte koffie en zwarte kabels.



En dan ook de rode kabels eruit. De lange plus kabel kun je aan beide kanten losdraaien, en dan waar hij in de kabelboom gaat gewoon afknippen. Dit is wat Dirk aangaf in een omschrijving op het massakabel topic en ik denk dat dit ook wel zo makkelijk is. Er zit dan nog wel een stukje oude kabel in, maar in de weg zitten doet ie niet en het scheelt een heeeele hoop werk.



Tijd voor verse kabels!



De zwarte kabels zijn snel geklaard. De kabel die van de dynamo naar de startmotor loopt zit echter echt op een rotplek. Hij zit samen met wat kleine draadjes in een kabelgoot, en in het midden zit hij met een klemmetje en een boutje vast aan het motorblok.

Zeker bij het terugzetten van deze klem had ik problemen. Te meer omdat de nieuwe kabel iets dikker is gaat het klemmetje niet vanzelf dicht. Pas nadat ik de pijlstokhouder eruit had gehaald voor wat extra ruimte, en een tiewrap om het klemmetje had gedaan om deze dicht te klemmen ging het beter.

EDIT: peilstok zit trouwens vast met 1 boutje, daarna tip je hem er zo uit. Weinig werk, veel plezier  ;)



Tadaa! Van dynamo naar startmotor  :D



En hier het oude spul.




Het was ondertussen al aan het schemeren omdat ik even de meisjes van day care moest ophalen. Aan hun humeur te zien hadden zij net zo'n goede dag als ik gehad. Dat stemt positief! Nadat zij thuis waren en weer sliepen kon ik weer verder. Het meeste gereedschap lag sowieso nog onder de motorkap die even als kofferbak dienst deed   ;D

Hier dus de accu klem. De plus kabels die naar het zekeringkastje lopen heb ik op advies van Dirk lekker laten zitten. Gewoon opnieuw aansluiten op de nieuwe accuklem.




Trouble shooting


Alles opgeruimd en klaar voor testritje! Ik had verwacht dat de auto een paar keer zou afslaan omdat de ECU net gereset was, maar het liep toch wat anders. Zie mijn bericht elders:

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 31-10-2016 19:11:46
Ik had verwacht dat de ECU weer even moest inleren dus ging een half uurtje rijden. Maar dit keer sloeg ie om de haverklap af. Zelfs stationair draaien lukte niet echt. Na een tijdje lukte dat wel (maakte wel een behoorlijke dip na het omdraaien van de sleutel) maar bleef dan draaien. Wanneer ik gas gaf (in zijn vrij) reageerde die laat en na omhoog te schieten zakte het toerental helemaal naar beneden en sloeg hij af. En op de momenten dat ik maar een heel klein beetje gas gaf sloeg ie meteen af.

Het 'check engine' lampje is ook gaan branden. Ik kan me voorstellen dat dit te maken heeft met de niet optimale verbranding die het nu heeft en gok dat die na een tijdje wel weer uit zal gaan (is me na het toevoegen van een flesje petrol cleaner ook al een keer gebeurd.

Na een opmerking van Miyel over een vacuumlek of valse lucht de zaklamp nog maar eens gepakt en alles nog eens goed bekeken. En na lang zoeken, ja hoor!



Een piepklein buisje ter grootte van een rietje dat los was geschoten. Is de MAP sensor weet ik nu. Buisje weer over het uiteinde geschoven en de auto loopt weer als een zonnetje!

Nog even met de multimeter op standje Volt DC wat punten nagemeten. Op beide accu polen (12.58v), op de aansluiting van de dynamo en min pool (12.58v) en op de aansluiting startmotor en minpool (12.58v).

EDIT: Na het lezen van een post van BBS in de blog van The Demon even gecontroleerd hoeveel volt hij geeft bij stationair (+ lampen). Kom uit op 14.1v gemeten op beide accupolen.

Geen verlies met deze nieuwe kabels dus   ;D

Al met al een heerlijke klusmiddag. Ben erg blij met mijn nieuwe kabels en weer een stukje meer sleutelervaring   8)

Maar voor nu, welterusten!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

Netjes gedaan Thijs en erg leuk om te lezen  :eusa_clap: :eusa_clap:.

Overigens is die vacuümleiding naar de mapsensor vergeten / eraf gekukeld mij ook wel eens gebeurt hoor  :eusa_whistle: :eusa_whistle:

Vulk


stuuraandeverkeerdekant

 :o
Citaat van: Dirk342 op 01-11-2016 06:00:19
Overigens is die vacuümleiding naar de mapsensor vergeten / eraf gekukeld mij ook wel eens gebeurt hoor  :eusa_whistle: :eusa_whistle:
Daar kwam ik achter ja, wat rijdt ie dan beroerd zeg!  :o

Gelukkkig ook alweer gevonden gister zodat ik met een gerust hart kon slapen   :D

Kon er relaxter mee omgaan hier dan met eerdere tegenslagen.  Dacht nu: ik heb vast iets verkeerd gedaan en via het forum kom ik er vast wel achter wat dat is.

Dacht dus niet meer dat het het eind van de wereld was   ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!