Xenon inschakelvertraging: Gelukt door lichtrelais aan te passen.

Gestart door razorx, 07-12-2013 15:11:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

Xenon inschakelvertraging
Het is gelukt! Door aanpassing van het standaard groene 104/108 relais en ook met het grijze follow me home relais. Ik wilde absoluut geen aanpassingen aan de bedrading van de auto en dat blijkt te kunnen.

Als eerste heb ik het geprobeerd met het follow me home relais. Bij Elferink dit relais besteld en opengemaakt om te kijken wat er mogelijk zou zijn.


Van binnen. Rechts onder zie je het chipje voor de defecte lamp detectie.


Toen ik de onderkant bekeek besefte ik dat ik hier niet zou wegkomen met het aanpassen van een weerstandje of condensator. Het follow me home relais wordt aangestuurd door een microcontroller van Microchip.


Na wat meten en turen op de print werd me duidelijk welk gedeelte dient als sturing voor het relais.


Als ik die aansturing vertraging meegeef, dan zou het moeten werken. In het oorspronkelijke ontwerp wordt gebruik gemaakt van een NPN transistor. De ingang daarvan is te laagohmig om een zinnige vertraging te maken. Dus de print moest wat aangepast worden.


Het leuke is dat dit een één op één aanpassing is. Dus drie componentjes er af en drie er op.
De benodigdheden:


De oude componenten netjes losgesoldeerd.


En de nieuwe componenten er weer op:


Plaatsen, en testen:


YES!

Het gewone groene lichtrelais kan je ook op deze manier aanpassen. Dit is ietsje meer gedoe: Je moet een spoortje doorsnijden en het keramische condensatortje half op het MOSFETje frotten omdat je anders geen ruimte hebt.:


Met een weerstandje van 4M7 en een condensator van 1u zit je op ongeveer 5 seconden inschakelvertraging.
Nodig:
4M7 behuizing 0805
1u/16V keramisch behuizing 0805 of 1206
MOSFET IRLML2060TRPBF (zie edit)
Vergeet niet met een geaard polsbandje te werken als je de MOSFET aanraakt. ;)

Groeten,

Yits.

=edit= De MOSFET wordt in de definitieve versie vervangen door een smart low side switch.
=edit2= Bij het gewone relais moet je over de doorsnijding een weerstand van 4M7 plaatsen. De condensator moet dan 2U2 worden.
Dit om te voorkomen dat het dimlicht uitgaat bij groot licht. Zie ook verder in dit topic.

UserID25761

Kan je de tijd van inschakelen ook nog langer maken eigenlijk  ???
Bij mijn diesel moet ik s'winters langer voorgloeien en kan het wel eens 30 seconden duren voordat ik de auto kan starten, en dat de verlichting aan mag gaan  ;D

razorx


Ludo

Citaat van: razorx op 07-12-2013 15:11:56
Xenon inschakelvertraging
Het is gelukt!

Dat was logisch, niemand die anders verwacht van jou.  ;D  :eusa_clap:

Boeijke

Citaat van: Ludo op 07-12-2013 15:39:33
Citaat van: razorx op 07-12-2013 15:11:56
Xenon inschakelvertraging
Het is gelukt!

Dat was logisch, niemand die anders verwacht van jou.  ;D  :eusa_clap:

Tja,,,het verbaasd mij ook helemaal niet eigenlijk.  :P

Wel erg knap dat je het kunt  :eusa_clap:

MVeldhuis

Ik vind het altijd indrukwekkend als mensen daadwerkelijk ergens verstand van hebben, chapeau!

sammie

Yits,

Het is weer super!  :eusa_clap:

Kunnen we al een afspraak voor deze modificatie maken?  ::)

Gtz
Iedereen wist dat het niet kon, tot er iemand kwam die dat niet wist.

Marc O.

Diep respect! Ik snap er zelf werkelijk helemaal niks van ;D Ga je dit ook als eindproduct verkopen à la comfort knipperrelais?
...The Nile isn't just a river in Africa...

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

cornelis-b

Zie Yits al zitten: Loep boven de print, polsband aangelegd om static af te voeren en soldeerboutje 10 watt met stift 0,2 en een pincet om de zandkorrels van de print te pakken. Vooral niet verkouden zijn want één keer niezen en de componenten liggen aan de andere kant van de ruimte en zijn verder onvindbaar.

Je hebt het weer geflikt Yits chapeau  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

T5-4life

Knap werk Yits!!
Stofzuigen jullie altijd met een panty om de stofzuigermond, of alleen bij verkoudheid?  ;D
C70 T5 coupe LPI 1998 390 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 311 dkm

Lunadust

Wow Yits,

Echt bijzonder wat je allemaal voor elkaar kan krijgen.

Dit relais laat je verlichting nu dus "een paar tellen" na je het contact hebt aangedaan aangaan?

Het heeft dan niet alleen nut bij xenon, maar geeft je ook net iets meer startcapaciteit tijdens starten?

Wat gaat het kosten om dit door jou om te laten bouwen?

Groetjes, Bas
Techneut, geen dichter.

FrankvdAa

#12
Citaat van: Lunadust op 07-12-2013 18:19:14
Wow Yits,

Echt bijzonder wat je allemaal voor elkaar kan krijgen.

Dit relais laat je verlichting nu dus "een paar tellen" na je het contact hebt aangedaan aangaan?

Het heeft dan niet alleen nut bij xenon, maar geeft je ook net iets meer startcapaciteit tijdens starten?

Wat gaat het kosten om dit door jou om te laten bouwen?

Groetjes, Bas

Bij het starten worden je lampen al uitgeschakeld. De vertraging is er juist om er voor te zorgen dat de lampen niet direct inschakelen bij het inschakelen v.h. contact om daarna bij het starten gelijk weer uit te gaan; iets dat de levensduur van xenon lampen kan verkorten.
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register


)()()sT