Verschil in werking ECC unit '97 en ECC unit '00

Gestart door volvobug, 20-04-2015 13:44:52

Vorige topic - Volgende topic

volvobug

Ben eens benieuwd of iemand dit herkent. Ik heb een V70 uit 1997 met ECC, alle onderdelen origineel. Heb de auto nu zo'n 13 jaar en meestal de temperatuur op 22 graden staan en de ventilatieknop en de ventilatorsnelheidknop op automatisch.

Het gedrag van de binnenventilator is dan uiteraard afhankelijk van de gewenste en van de heersende temperatuur. Dat wil zeggen, om de auto op te warmen en zodra er temperatuur in de koelvloeistof komt, begint deze steeds harder te blazen om vervolgens vanzelf en geleidelijk terug te zakken naar een snelheid die boven 0 ligt maar wel constant is om de temperatuur binnen op peil te houden.

Nu heb ik ook een ECC unit uit een 2000 auto liggen en deze een tijdje gebruikt om een storing in mijn eigen ECC unit uit te sluiten. Ook bij deze alle knoppen op dezelfde instellingen en rijden maar. Na een paar dagen viel me op dat deze nieuwere unit de binnenventilator anders aanstuurt. In het begin voor opwarmen blaast deze ook hard om vervolgens in stappen terug te schakelen. Maar eenmaal op temperatuur gebeurt het volgende.
Zolang je stilstaat voor stoplicht oid komt de binnenventilator op, op passende blaassnelheid. Maar zodra je weer gaat rijden, schakelt de fan vanaf 20 km/uur om blijkbaar alleen de rijwind te benutten. Zodra je weer onder de 20 km/h komt begint hij weer harder mee te blazen. En eigenlijk is dat prima, ik merk geen verschil in comfort qua temperatuur binnen. Dat betekent dat bij zo'n latere unit de binnenventilator een langer leven beschoren is, immers minder draaiuren cq. op lagere snelheid.
Als dit tenminste een normaal en bedoeld verschil is tussen de units.

Onderdeelnummer ECC uit 1997: 9134783. Onderdeelnummer ECC unit uit 2000: 9171799.

Iemand enig idee, herkenning, verklaring?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

grijzev70tdi

Bij mij doet ie de 1e km niks, daarna gewoon blazen en gaat verder niet uit. Tenminste niet dat ik gemerkt heb. My 2000
Grolsch, het klinkt al lekkerder

razorx

Interessant! Ik verwachtte dat een 2000 unit al niet meer zou werken vanwege canbus.

Als ik zo lees wat je beschrijf regelt die unit veel slimmer. Eerlijk gezegd vind in de werking van de ECC zoals die bij onze auto's zat nogal bedroevend voor een computer gestuurd systeem. Ik weet vanuit mijn beroep hoe moeilijk een goed regelende klimaatbeheersing is, maar in die tijd was meer dan voldoende kennis aanwezig om de ECC preciezer te laten regelen.

in 1995 was er een bedradings bug in de ECC bedrading. De omschrijving was iets van "Impossible to maintain a constant temperature" (Zie Vida). Ik vraag mij nog steeds af of die bug misschien langer dan het jaar 1995 heeft geduurd.

Anyway: Interessant onderwerp, zeker waar ik me met drie wagens met ECC heb geërgerd aan de inefficiënte werking.

Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen met de nieuwere variant.

UserID25761

Ik heb ook modeljaar 2000 en herken helemaal niks in deze beschrijving.
Fan gaat blazen zodra de motor temperatuur het toelaat, en blijft dan ook blazen, maw hij draait altijd

)()()sT

Via het redelijk recente topic van Frank (http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,82326.msg1694723.html#new) op dit topic gestuit.
Ook ik heb vorige week een unit van een '99'-'00 *70 in mijn V70 uit 1998 gezet en ervaarde hetzelfde.
Eerst dacht ik dat ik seniel was, maar idd: zodra ik voor het stoplicht sta gaat mijn blower harder draaien. Enig verschil is dat mijn schuifje niet op AUTO staat, maar op gewoon ergens "voor het midden." Zelfs dan wordt de blower-snelheid dus beïnvloed.

:eusa_think:

volvobug

Citaat van: )()()sT op 06-12-2016 19:50:14
Via het redelijk recente topic van Frank (http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,82326.msg1694723.html#new) op dit topic gestuit.
Ook ik heb vorige week een unit van een '99'-'00 *70 in mijn V70 uit 1998 gezet en ervaarde hetzelfde.
Eerst dacht ik dat ik seniel was, maar idd: zodra ik voor het stoplicht sta gaat mijn blower harder draaien. Enig verschil is dat mijn schuifje niet op AUTO staat, maar op gewoon ergens "voor het midden." Zelfs dan wordt de blower-snelheid dus beïnvloed.

:eusa_think:

Pfffeww, gelukkig, het ligt niet aan mijn waarneming  ;D of we zijn samen seniel  :eusa_think:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

UserID25761

Citaat van: volvobug op 06-12-2016 22:51:42

Pfffeww, gelukkig, het ligt niet aan mijn waarneming  ;D of we zijn samen seniel  :eusa_think:

Ik denk toch dat tweede  ;)
Ik heb in mijn 2,5D modeljaar 2000 niks van deze zaken kunnen waarnemen  ;D

)()()sT

FrankvdAa

Nog even voor de toekomstige klussers; een MY99/00 in een niet-CAN auto gaat toch niet helemaal goed:
https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,78945.msg1740621.html#msg1740621

Boven de 50km/u werkt de fan-aansturing niet goed meer.
'21 Volvo V90 T8 AWD R-Design, Platinum Grey, B&W, niveauregeling
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury Line, '92 Volvo 440 GLT 1.7i
--
Weblog    Volvo x70 R-register

)()()sT

Citaat van: volvobug op 20-04-2015 13:44:52
Onderdeelnummer ECC uit 1997: 9134783. Onderdeelnummer ECC unit uit 2000: 9171799.

Toch blijft er een klein Volvo-mysterie ;D
Zoals ik in het weblog van Frank schreef had ik een MY2000 unit met partnummer 9171799 in mijn V70 zitten.
Ook ik bemerkte dat boven de 45 km/u de fan bijna uit ging, dus toch gaat het niet zonder slag of stoot.
Echter, aangezien mijn '98 unit met nummer 9134783 geen werkende verlichting heeft heb ik een derde unit gemonteerd die uit een MY'99 wagen komt. Ook die heeft partnummer 9171799, het nieuwe type dus.
Die doet het dus wel gewoon  ???