Mijn tweede (eigen auto) Roffel + het onverwachte project

Gestart door Menno3274, 26-11-2018 22:25:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vulk

#75
Citaat van: Menno3274 op 18-12-2019 10:00:44
Dank voor de reactie. Dan zal ik eens goed kijken/ruiken of dat het is. Dan moet na vervanging het systeem zeker goed doorgespoeld worden met water of iets dergelijks? En dan met de nieuwe radiator wel of niet aangesloten? En kan het koelwater expansievat schoongemaakt worden?

Als je het kan spoelen zonder de radiator ertussen, dan ga je die alvast niet vervuilen.
Expansievaatje kan je eenvoudig demonteren en reinigen. Is een beetje een prutswerkje, maar het is wel goed te doen.

edit: zie ook deze post en de volgende. https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,81154.msg1746364.html#msg1746364

KIM

Citaat van: Vulk op 22-12-2019 13:09:12
Expansievaatje kan je eenvoudig demonteren en reinigen. Is een beetje een prutswerkje, maar het is wel goed te doen.

Een nieuwe is overigens ook niet enorm duur.

Menno3274

Citaat van: Vulk op 22-12-2019 13:09:12
Als je het kan spoelen zonder de radiator ertussen, dan ga je die alvast niet vervuilen.
Expansievaatje kan je eenvoudig demonteren en reinigen. Is een beetje een prutswerkje, maar het is wel goed te doen.

edit: zie ook deze post en de volgende. https://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,81154.msg1746364.html#msg1746364

Dank. Ik ga er naar kijken.

Eerst even kijken of het een Nissens of zo'n alu versie wordt. De oliekoeler klem en ringetjes zijn al bij de dealer opgehaald.

Vulk

Een goede Nissens heb ik hier nog liggen, maar ik denk dat versturen lastig wordt.

Menno3274

Citaat van: Vulk op 22-12-2019 18:19:02
Een goede Nissens heb ik hier nog liggen, maar ik denk dat versturen lastig wordt.

Dat denk ik ook. In ieder geval dank voor het aanbod :)

Even autodoc in de gaten houden dan maar.

Menno3274

#80
Nissens radiator en de motorsteunen komen een deze dagen binnen. Gisteren al de vacuümslangen vervangen, waren erg slecht. Die van de tcv naar de onderste (naar de turbo zelf volgens mij) was gescheurd. Betekent dat dan, dat ik te veel turbodruk heb gehad? Ik vind wel dat hij krachtiger leek dan dat hij nu is. Gelukkig heb ik niet veels te ver doorgetrokken met de oude slangetjes, maar wellicht de vorige eigenaar wel.




Menno3274

#81
Inmiddels de twee bovenste rubbers (schutbord), versnellingsbak steun en distributiekant steun vervangen. Nog steeds een redelijke bonk aanwezig bij gas geven en gas los. Wellicht de voorste en achterste motorsteun eens bekijken en de gasklep en stappenmotor eens schoonmaken. Zou het ook te maken kunnen hebben met de verouderde onsteking?

Ook zakt mijn temperatuurmeter regelmatig naar 4 uur ongeveer in de bocht om daarna weer op 3 uur te komen. Dus ik denk dat een nieuwe thermostaat en sensor ook geen overbodige luxe is naast de lekkende (wellicht verstopte?) radiateur.

Overigens zit er geen olie in het expansievat van het koelwater. Het kwam door de verschillende kleuren door elkaar.. Gemiddelde verbruik met 98 E5 is nu 1 op 10.7, iets beter dus.



Update: een aantal foto's bijgevoegd en to-do list bijgevoegd.

Menno3274

#82
Maar eens gewassen (eerste keer :o). Blijft een gekke kleur dat groen/blauw (412-21). Op de telefoon (foto's) meer blauw dan groen in het echt :P. Iemand nog een bumper liggen met koplampwisser gaatjes?




Update: nog een poging om de kleur er beter op te krijgen.



Inmiddels voor een kleine €95 euro een Bosch bobine besteld. Ook de Bosch rotor, verdelerkap en NGK bougies zijn onderweg :).

Menno3274

#83
Inmiddels de rotor en verdelerkap vervangen. Dat was wel nodig denk ik, lijkt ook wel iets verbetering te geven. Ik had een nieuwe bobine besteld, maar ik kreeg een gebruikte binnen, dus daar komt nog een nieuwe voor binnen aankomende week en deze gaat terug.


Ik wilde op mijn rode 850 al een uitlaatklep (cut out), maar dat is er toen nooit van gekomen. Maar.. Gisterochtend (uurtje of 9) naar Megen (Johan, Barracuda_82) vetrokken (met de demper) om een uitlaatklep eraan te laten lassen. Eerst vrijdagmiddag met mijn vader gekeken waar hij het best kon komen en de demper te demonteren. Uiteindelijk samen met hem en Johan ervoor gekozen om hem net na de aansluiting te plaatsen. Zie foto's:



Uiteindelijk was ik om kwart over 10 bij Johan aangekomen, hebben we nog even de dingen besproken, daarna ben ik weggaan (in de omgeving gebleven) zodat hij zonder storen aan de slag kon. Paar uur later kreeg ik de volgende foto's van de vooruitgang:



Weer een uur later kreeg ik de foto's van het eindresultaat (ook met een mooie apk proof afdekplaat + pakking) en ben ik teruggereden om hem op te gaan halen (als je goed kijkt zie je nog wat op de afdekplaat staan ;)):



Nog een leuk gesprekje gehad, daarna (als eerste officiële klant van BDW) afgerekend en naar huis gegaan:


Toen ik thuis was aangekomen heb ik gelijk met mijn vader de demper terug gemonteerd en om half 7 waren we klaar (was nog even zoeken om de vacuümslang netjes weg te werken en binnen te krijgen). Het vacuümpompje ligt nu in het "gootje" waar de trekhaakkabel (en nu ook de vacuümslang) binnenkomt. Zo ziet het er onder de auto uit (niet te laag :)):



Het verschil wilde ik vandaag filmen, maar het weer vond ik niet denderend. Dus die komt er nog aan ;). Kortom ben ik zeer tevreden en raad ik zeker aan om voor bijvoorbeeld laswerkzaamheden naar Johan te gaan! :D

volvobug

Citaat van: Menno3274 op 09-02-2020 21:18:26
..... Maar kortom ben ik zeer tevreden en raad ik zeker aan om voor bijvoorbeeld laswerkzaamheden naar Johan te gaan :D

Dat kan ik bevestigen, ik heb de aanpassingen aan mijn uitlaat ook aan hem toevertrouwd tot volle tevredenheid!

Wat is de bedoeling van die klep, meer lawaai?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Menno3274

#85
Citaat van: volvobug op 09-02-2020 21:25:37
Wat is de bedoeling van die klep, meer lawaai?

Klopt, klep dicht betekent lekker comfortabel cruisen (dan gaat het via de demper). Klep open en dan "omzeilt" hij de demper (cut out) en brult lekker.

Died850

Soow die Rotor  ;D.

Ben benieuwd naar een filmpje met klep open/dicht en het geluid.

Menno3274

#87
Citaat van: Died850 op 09-02-2020 21:37:14
Soow die Rotor  ;D.

Ben benieuwd naar een filmpje met klep open/dicht en het geluid.

Haha, ja dat was nog een oudje ;).

Het klinkt wel iets te luid/overdreven om er lang mee open te rijden, daarom is het fijn dat hij ook dicht kan. Maar filmpje komt er aankomende week aan :D.

Barracuda_82

Ik heb, nadat Menno zaterdag weg is gegaan, meteen een paar verschillende plaatjes getekend die ik ergens op kan lassen. Mocht je nog een keer in de buurt zijn, Menno, dan moet je maar langs komen zodat ik even zo'n plaatje op die klep kan lassen :)

Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Menno3274

Citaat van: Barracuda_82 op 10-02-2020 08:40:30
Ik heb, nadat Menno zaterdag weg is gegaan, meteen een paar verschillende plaatjes getekend die ik ergens op kan lassen. Mocht je nog een keer in de buurt zijn, Menno, dan moet je maar langs komen zodat ik even zo'n plaatje op die klep kan lassen :)

Dat is goed hoor ;)