T-tijd, zonder Hans en Mireille maar met Kabouter Klus !

Gestart door Misha, 13-08-2008 13:53:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Misha

Misha' s  S70 2.5T







Ultieme doelen van deze auto én van mij :

  • Het tegen redelijke kosten rijdbaar blijven voor het dagelijks vervoer van Misha en de zijnen
  • Het in goede staat behalen van de leeftijd voor een klassiekerstatus

Lijdend voorwerp :


Merk :Volvo
Type :S70 (874)
Bouwjaar :1999
Motortype :B5254T (2.5-20v  LPT- 193 Pk)
Transmissie:Automaat (AW50-42)
Brandstof :Benzine
Kleur:Nautic Blue Pearl (417)
Uitvoering :Exclusive
Velgen :Perfo 16"
Interieur :Half leer antraciet
Aankoopdatum :6 augustus 2008
KM-stand bij aankoop :    59.772








Doel van dit weblog:

  • Het documenteren van reguliere onderhoudswerkzaamheden alsmede verder voorkomende reparaties
  • Het noteren van gebeurtenissen die in meer of mindere mate te maken hebben met mijn lot als Volvorijder
  • Het verdoen van tijd die mogelijkerwijs nuttig gebruikt had kunnen worden..



Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#1
Index van Weblog




Gr,
Misha
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#2


Aankoop en inleiding - Augustus 2008




Zo, deze maand heb ik een andere S70 gekocht. Dit heb ik gedaan omdat ik er aan de ene kant tegen een aan liep die in alles ideaal lijkt: een erg lage km-stand, de B5254T (2.5T) motor met alle leuke foefjes als 5 bobines en ETM maar nog met hydro-stoters, een automatische versnellingsbak (en dan ook nog de AW50-42), 4 versnellingen en niet adaptief.
De andere kant van het verhaal is dat ik vanwege persoonlijke omstandigheden behoefte heb aan een auto met weinig km, zodat ik de eerste 2 jaar gevrijwaard hoop te blijven van typische slijtageproblemen en bijbehorende kosten.

Kleur moet ik nog even aan wennen (417 - Nautic Blue Pearl), ik vind DOP op een S70 gewoon een erg mooie kleur.

De auto stond op  Persus velgen. Deze vond ik minder fraai staan, en heb mijn eigen Perfo's op de auto getransplanteerd.
Grappig om te zien wat een kleur kan doen: onder een DOP staan de Persussen echt goed !

Inmiddels ben ik er mee op vakantie naar onze oosterburen, en kan dus een redelijk gevoel bij de auto krijgen.
Omdat er op de auto 6 maanden Bovag-garantie zit, ben ik een lijstje aan het maken van zaken die ik ga aankaarten bij de verkoper, en een lijstje met zaken die ik zelf wil gaan afwerken op de korte termijn.

Vooralsnog rijdt de auto fantastisch.  Het is absoluut geen racewagen, komt ook niet in de buurt van een T-5. Maar dat hoeft ook niet, daar is het niet voor ontworpen. Wat wel erg lekker is: moet /wil je eens inhalen of even wegtrekken dan komt het zeker van zijn plek. Vooral het inhalen is een genot:  kickdown, en weg ben je. Juist die power die je mist bij NA-motoren wordt hier probleemloos geleverd..  om na de actie weer naar de achtergrond te verdwijnen.. Comfort dus.
En ruim onder de 9 seconden naar 100 is voor 75% van het wagenpark in NL toch ook al te snel.


Kortom: ik ben er enthousiast over !







Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#3


Garantiepuntjes



  • Automaatbak schakelt soms te abrupt en voelbaar: olie laten vervangen
  • Irritant rammeltje/kraakje in bestuurdersportier oplossen
  • Gordelgeleider bestuurderszijde vervangen  reeds gedaan
  • Remblokken voor vervangen
  • Achterste schijven hebben een lichte slingering
  • Af en toe een hikje bij constante snelheid Spontaan verdwenen
  • Alarm sirene werkt niet
  • Multiriem klinkt als een set vogeltjes bij tijd en wijle Spontaan verdwenen

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#4


DHZ-klusjes



  • Polijsten buitenzijde carosserie
  • Polijsten glaswerk binnen- en buitenzijde
  • Clips onder de koplampen plaatsen voor de koplampwissers
  • Reinigen binnenzijde
  • Polijsten uitlaatsierstuk
  • Chippen (Fasttech of Rica)
  • LPI in laten bouwen
  • stuurkabels naar bobines opnieuw ommantelen , mantels zijn verkruimeld
  • Nieuw model naafkappen plaatsen
  • Remslangen voor vervangen door RVS exemplaren
  • K&N luchtfilterpatroon plaatsen
  • Uitlijnen voor en achter
  • Superbalanceren alle 4 de wielen
  • Instructieboekje Nederlands bestellen
  • Origineel gereedschapssetje bestellen / kopen
  • Grille zwartspuiten
  • Parrot microfoonsteuntje bestellen en plaatsen.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha



De eerste 1.000 km - Augustus 2008


Na een helaas korte vakantie naar de Eifel inclusief mini-meeting in het plaatselijke Soesterberg met Turbobiker en Freakybaby zitten de eerste 1.000 km er al weer op.
Eigenlijk is er geen betere plaats om je 'nieuwe' auto te leren kennen als in Duitsland, het heeft er alles voor; stukken waar je onbeperkt het gas kan intrappen, klimmen, dalen en het lekkerdere bochtenwerk.

En zo geschiedde..

Na een dramatisch verlopen heenreis via de A2 met stortregens en grote files, heb ik  besloten om via Venlo te gaan. Zodra je de grens overbent, komt de lucht van uien en prei je tegemoet. Omdat de remmen voor nog nieuw zijn, hou ik dubbel de afstand die ik normaal zou houden.
En dan komt er een stukje waar het gas erop kan... Tot nog toe is de 2.5T geen sprintmonster. De olie zal inmiddels wel op temperatuur zijn ;D
Vanaf 100 in de kickdown.. en daar gaat'ie ! Er zit toch een Turbootje in het vooronder !
Met relatief weinig moeite schiet de auto naar de 200 km/u. Wil nog wel harder, maar ik vind het niet de omstandigheden om het vol te houden. Twee kinderen achterin, nogal wat bagage, nieuwe remmen en een auto waaraan ik nog niet ben gewend.

Bovendien, zo merk ik, zit de lol niet in de hoge snelheid, maar in de tussen-acceleratie. Zo heerlijk als dat voor je gedaan wordt: je wilt harder, geeft gas en er wordt teruggeschakeld, om weer op te schakelen als het goed is zo !
En ; zonder zagende bijgeluiden  ! :eusa_dance:

Dan komen we in de buurt van de Eifel, en gaan we de snelweg af. Het perfekte en lekker rijdbare secundaire wegennet in Duitsland nodigt uit tot lekker autorijden; de bochten liggen meestal op camber, het asfalt is goed, de meeste Duitsers rijden ook lekker door en zijn berekenbaar en het landschap is adembenemend mooi. Wederom merk je dat waar je met de 10V duidelijk kon merken dat je bergop ging, de 2.5T de weg eigenlijk glad lijkt te strijken. Stil en moeiteloos de berg op. Vrachtwagen inhalen en bergop: iets meer gas, en daar gaat ie !

Wat verder opvalt is de absolute rust en stilte in de auto. Bij 120 begint er wat windgeruis te komen, maar dat is het dan ook. Bij 180 is de auto nog steeds stil binnen.

Wat een plezier !


En dan de terugreis.. Omdat ik van een niet nader te noemen forumlid een origineel gereedschappssetje had gekocht, ben ik over Maastricht terug gereden. Maar ik had me vergist in de reistijd: ik kon er vanaf 14.00 terecht, en ik moest dus op anderhalf uur reistijd een halfuur verliezen..
Het zonnetje scheen, de kinderen zaten achterin naar Cars te kijken, de weg was rustig..
De oplossing: Cruisecontrol op 90 !

Lekker nog even genieten van de verse broodjes met Aufschnit en Gerolsteiner water vers uit de bron getapt door de jongens. Ook eens wat beter om me heen kunnen kijken.

Toen ik in Maastricht aankwam, en ik keek naar het gemiddeld verbruik (ik had de computer gereset voor dit expirement) : 6.8 liter op 100 km  :o ! Dan heb ik ook geen LPG meer nodig.. ;D

Nadat ik het gereedschapsetje had opgehaald, via de Volvo dealer in Zaltbommel  wat bestelde onderdelen ophalen, en via de Volvo dealer in Culemborg nog een paar bestelde dingen opgehaald..  En we zijn weer thuis.
Gemiddeld verbruik was nu naar 8.3 gestegen, maar nog steeds mooi voor ruim 300 km..


Auto rijdt lekker !

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha



De eerste klusdag - Augustus 2008



Vandaag de eerste dingen aan de S70 gedaan.
Er staat nog een heel lijstje, wat ik maar op mijn gemak ga afwerken.

Vandaag heb ik het volgende gedaan :

  • Grille zwartgespoten
  • Gordelgeleider 'gemonteerd' (erin gedrukt dus)
  • Thermostaat vervangen
  • Temperatuursensor vervangen
  • Motorruimte schoongemaakt voor zover nodig
  • Koplampruitenwisservangers gemonteerd
  • Trafo van de xenon verlichting verplaatst
  • Motorkap gepolijst en in de hardwax gezet
  • Motorkap afgesteld
  • Voorruit buitenzijde gepolijst

  • Uitlaateindstuk beetje bijgewerkt
  • Auto een beetje bekeken met het Haynes boek ernaast om wat meer thuis te worden in de techniek.

Morgen hoop ik nog wat verder te komen met de eerste 'lakbehandeling' van de auto.
Voorlopig vind ik 'Nautic Blue Pearl' een wat minder dankbare kleur dan Dark Olive Pearl, maar wie weet..

Van deze kant ga ik het Volvo-logo nog afhalen, ik vind het misstaan raar genoeg.

Er is trouwens iets raars aan de hand met deze foto. En dan heb ik het niet over de vertekening van de groothoeklens..
Wie weet wat ik bedoel ?

Grille zwartgespoten
Herhaling van zetten, had dit al eens eerder gedaan natuurlijk.

Grilletje eruit :




Afplakken..


Schuren..


Gronden/primeren..

Overigens gebruik ik hier niets speciaals voor, gewoon sneldrogende roestwerende grondverf van 'De Cirkel' Vorige keer ook gedaan, en was bij de verkoop nog steeds goed.

In het zwart spuiten..


Tape eraf...


Terugplaatsen..




Mooi resultaat, dacht ik zo.

Vervangen van de gordelgeleider
Dit was zo simpel dat ik er niets van heb gemaakt. Erom , erin en klaar.

Vervangen van thermostaat en temperatuursenor
Ook al eens eerder gedaan, voor detailinstructie hier , voor de 2.5T dezelfde klus met iets andere onderdelen, iig de temperatuursensor dan..

Duidelijk te zien het thermostaathuis met de beruchte Torx 40..


En daarop ingezoom net onder de slang te zien de temperatuursensor .. (19)


Simpel werk, boutjes los, thermostaat eruit en nieuwe erin (let op de richting van het pijltje op de thermostaat).. ;D..
Sensor idem.. steker los, sleutel 19 erop en klaar..




En dan nog twee keer 'oud en nieuw..'





Zo, morgen verder over vandaag en dan overmorgen over morgen wat dan dus gisteren zal zijn.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha



De eerste klusdag deel 2- Augustus 2008



Vandaag heb ik verder het  volgende gedaan :

  • Motorruimte schoongemaakt voor zover nodig
  • Koplampruitenwisservangers gemonteerd
  • Trafo van de xenon verlichting verplaatst
  • Motorkap gepolijst en in de hardwax gezet
  • Motorkap afgesteld
  • Voorruit buitenzijde gepolijst

  • Uitlaateindstuk beetje bijgewerkt
  • Auto een beetje bekeken met het Haynes boek ernaast om wat meer thuis te worden in de techniek.

Koplampwisservangers gemonteerd


Stelt ook niets voor. De vangers kosten 1,75 per stuk. Daar zitten dan geen schroefjes bij.. ::)

Nadeel is dat de koplampen eruit moeten. Nu was dat niet heel erg, omdat ik 1 van de 2 xenon trafo's ook nog wilde verplaatsen.
Evengoed : motorklepvangers even losmaken aan de bovenzijde, dan kun je beter bij de drie bouten die de koplamp vasthouden.


Knippers eruit klikken en schuiven. Mooi plekje om even een doekje over te halen:


De lamp op zijn kop en de vanger vastschroeven:


En klaar zijn ze.

Trafo xenonverlichting verplaatsen
Dan dus verder met het verplaatsen van de trafo voor de xenonverlichting.
De oude plek was niet heel handig omdat hier officieel een kabel vastzit:


Na enig puzzelen heb ik hem op de ecu-behuizing gehangen met wat zelfklevers en een schroefje. Later bedacht ik dat pal tegen de ECU's misschien niet de handigste plek was voor een hoogspanningsapparaat, maar bedacht toen later dat er ook een dynama direkt naastzit en dat het er eigenlijk wel tegen moet kunnen. Per slot van rekening zit de trafo in een gesloten metalen behuizing en de ECU's zelf ook.

Daarna de bekabeling nog even mooi weggebonden.

Ik ben afgesloten op deze plek met het schoonmaken en afstoffen van de motor en de motorruimte. Daar kwam ik ook nog dit tegen;

Ook maar een nieuwe voor bestellen dus..

De vacuumleidinkjes gecontroleerd, allemaal in prima staat. Bougies zijn nieuw, oliecanister wordt straks bij LPi inbouw vervangen. Ga er dus maar vanuit dat stage-0 in orde is.

Dit vond ik leuk om te zien:

Dat ken ik alleen maar van de 'rebuild' blokken van sommigen hier, zo netjes en schoon !

En toen was het klaar onder de motorkap


Ik heb ook de motorkap afgesteld, omdat deze niet mooi hing.  Was achteraf ook logisch, want de bouten zaten niet heel erg vast. Dit is best een rotkarweitje, want je moet op een drietal punten tegelijk letten. De wederzijdse spleet tussen zijschermen en motorkap moet bij voorkeur even breed zijn, per spleet even breed over de hele lengte, de hoogte van de kap tov de schermen moet gelijk zijn.
Daarnaast moet ook van bovenaf de schermen doorlopen in de lijn van de neus.
Kostte een halfuurtje, maar nu is het dan ook prima.

Het uitlaatsierstuk
Redelijk smerig..

Eerst met metaalreiniger geprobeerd, maar werd niets.
Toen een paar uur in de WD40 gezet om hem los te schroeven, maar werd ook niks.
Dus toen maar een fijn schuurpapiertje gepakt en hem weer metaal-achtig geschuurd.

Rotklus op rotplek ! Maar vind een nieuwe te duur.
Resultaat is nu redelijk, ik ga er morgen mee verder (als ik er de kracht nog voor heb..)

Later heb ik nog een eerste poging gedaan om de Swirls uit de lak te krijgen. Met de polijstmachine van de Gamma en polish grof van 1-2-3 een eerste behandeling gedaan. Uitgepoetst.
Daarna met de machine een nabehandeling gedaan met Eenzet Metal Polishwax. Uitgepoetst.
Resultaat: swirls zijn weg ! Maar de lak is nog niet zo strak als ik zou willen.

Toch maar inde Eenzet hardwax gezet. Dat is wondermooi spul,  het is waterdun en je gebruikt het na de metal polishwax. Wrijft uiteraard moeiteloos in, laten opdrogen en uitpoetsen. Resultaat is een briljante glans, die echt maanden aanhoudt. Even wassen en hij is er weer.

Tot slot de voorruit met glaspolish gedaan, daar kwam echt een complete smog-laag van 9 jaar vanaf.

Morgen weer verder met het poetsen, misschien volgende week de binnenzijde.

Ik vind die luchtbuizen trouwens maar een bende, wat een drukte en gevecht om ruimte zeg...
Had misschien anders gemoeten.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#8


Lijstjes, we zijn dol op lijstjes ! - augustus 2008



Ik heb thans de volgende spullen in huis liggen:

  • 4 liter ATF olie
  • K&N luchtfilter
  • Interieurfilter
  • Nieuwe peilstokbuis voor transmissie
  • Set Lucas remblokken voorzijde
  • Set Lucas remblokken achterzijde
  • Set Brembo achterremschijven
  • Afdekplaten koplampruitenwissers


In de komende week gaat er (dus) het volgende gebeuren:

  • Automaatbak aftappen en vullen
  • K&N luchtfilter plaatsen
  • Interieurfilter plaatsen en ruitenwissermechaniek smeren/reinigen. Parafaanplaat reinigen
  • Nieuwe peilstokbuis voor transmissie vervangen ivm roestvorming in de peilstokbuis. Ding kost maar 6,40, dus ga er niet aan zitten schoonmaken.
  • Remblokken voorzijde vervangen
  • Achterremschijven en blokken vervangen
  • Afdekplaten koplampruitenwissers plaatsen

  • Auto vierkant uitlijnen (woensdag)
  • Auto rondom superbalanceren (woensdag)

Kleine dingetjes ga ik van het weekeinde doen, evenals het interrieur verder reinigen en de niet liggende delen de eerste keer poetsen.


Gr,
Misha
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha



Vervangen van de remblokken voor - augustus 2008



Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de voorste remblokken vervangen. Die had ik erbij gekregen van de verkoper, mocht ze ook laten monteren maar dan moest ik weer een eind terug. Dus : het Haynes boek erbij en aan de slag !

Stappen zijn logisch natuurlijk.
Wielmoeren iets lossen, auto omhoog


Dan het wiel eraf.. (Dop 19)


De veer losmaken door middel van een schroevendraaier..


Aan de achterzijde van de klauw zitten 2 afdekkapjes waaronder de geleidepennen zitten. Deze kapjes haal jer eraf...


En dan moet je deze in je bezit hebben: inbus maat 7. Dit is een nogal afwijkende maat en zit zeker niet in standaardsetjes. Hou er rekening mee als je begint !


Dan de geleidepennen losschroeven..


..en het buitendeel met de zuiger verwijderen..


Nu zag ik -en dat ergerde me uiteraard- dat de schijf nogal roest vormt. Dus besloot ik om met Hammerite hittebestendige spuitlak de ontblote delen van een mooi laagje te voorzien.
Eerst de boel netjes geschuurd, daarna alles waar maar geen oneffendheid op moet afgeplakt: (Tip: Crepe afplak van Tesa plak je in 1 keer rond en sluitend..)


Dan afspuiten en tape verwijderen..


Dit zijn de blokken:


Randje afschuinen en ergste bramen van het blok af schuren..


Dan kunnen de nieuwe blokken erin. Eerst even het remvloeistofreservervoir opendraaien en een stuk keukenpapier eromheen, voor het geval het niet lukt om met gevoel de zuiger terug te duwen..


Schuurpapiertje over de schijf, het raakvlak van de zuiger en de naaf.. en een dun laagje vet op de zuiger..


En op de achterzijde van het blok..


Dan de zuiger voorzichtig terugduwen, na inspectie op goed passende stofkering en zuigeroppervlak. Het blok met clip klik je in de zuiger en je schuift de klauw weer in elkaar op de schijf..


Geleidepinnen goed schoonmaken en ontvetten, licht inolïen en met 30 Nm vastzetten..
Veer weer vastzetten...


Nu we er toch bij kunnen even het vlak van de velg strak schuren..


En het wiel er weer op.


Vastzetten met de hand, laten zakken en wiel vastzetten. Dan even controleren of het remvloeistofreservoir niet overstroomd is. Dan voorzichtig een paar keer op het rempedaal drukken tot de blokken weer op de schijf zitten.
Eventuele overtollige remvloeistof met een schone injectiespuit verwijderen tot het niveau op MAX staat.

En dan de andere kant !


Het viel me erg mee, alles ging eenvoudig los en weer vast en was redelijk schoon.


Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#10


Vervangen van de achterremschijven en blokken - augustus 2008



Omdat ik wat trilling heb in de achterremmen van het type ietwat kromme schijf, heb ik besloten de schijven en dan dus ook de blokken achter te vervangen.
Dit valt kwa kosten erg mee, en afdraaien werkt ook vaak maar even.

Ook hier heb ik een tijd tegenaan gehikt, maar valt in de praktijk erg mee.

Hier volgt mijn relaas :

Wielmoeren iets lossen en auto op de krik en assteun:


Wiel eraf en leiding losmaken uit de klemmen;


Remklauw losmaken (Dop 13, 2 bouten..)


De klauw even weghangen zonder al te veel stress op de leiding (Tie-rap werkt handig)


Spigot pen eruit schroeven en schijf erafhalen; je kunt hier ook mooi de ABS-ring zien zitten.


Naafoppervlak reinigen en strak schuren/borstelen en nieuwe schijf erop;


Centreren met de wielbouten handvast en de spigot pen weer vastdraaien;


Klauw er weer op zetten en leidinkjes vastklikken. Kan ook anders, maar ik vind dit het makkelijkst werken..
De blokken zitten vast met twee borgpennen, die van achteraf door de remklauw steken.
Hiertussen zit weer een anti-rattle veert geklemd.
Via de voorzijde kun je de borgpennen er voorzichtig uit tikken; ik heb hiervoor een oude borgpen gebruikt.


Dan de remblokken eruit trekken via de achterzijde.
Dit zijn de borgpennen en de anti-klapper veer ;


En de nieuwe blokken met anti-piep plaatjes.


Zelfde procedure als voor: remreservoirdop los, doekje erom, de zuigers voorzichtig terugdrukken.
Blokken en plaatjes ertussen zetten. Veer en borgpennen (ik heb nieuwe gebruikt) reinigen en op de geeigende plekken van een likje vet voorzien.
Terugplaatsen;


En de klauw met 50 Nm vastzetten.


En dan de andere kant..
Bij het losdraaien van het achterwiel draaide de slotbout dol... Dit lijkt me specialistenwerk, dus ik rij nu met 3 nieuwe remmen rond en 1 oude.

>:(



Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#11


En nog wat kleinere zaken : Augustus 2008



En nog wat kleine dingetjes:


  • Plaatsen van een K&N Luchtfilter
  • Plaatsen van een nieuw interieurfilter
  • Reinigen van de parafaan (K-woord)plaat en ruimte
  • Plaatsen van de koplampruitenwisserafdekking


Plaatsen van een K&N luchtfilter
Simpel kartweitje: luchtfilterdeksel eraf..

oud filter eruit en nieuw filter erin..

klaar.

Plaatsen van een nieuw interieurfilter
Met een VPB erg leuk om de parafaanplaat te verwijderen. Dit hoeft natuurlijk niet helemaal, maar ik wilde ook direkt de waterafvoeren reinigen en de plaat en onderliggende ruimte schoonmaken.
Dus: plaat eraf. Hiervoor de schroefjes los, en de ruitenwisserarmen eraf.


Dan een nieuw filtertje op de plek duwen (was echt nodig)


Reinigen van de parafaan (K-woord)plaat en ruimte
Zie boven. Het is wat puzzelen, maar het kan zonder de VPB eraf te halen of de plaat te beschadigen.
De afvoerslangen doorgespoeld.

Plaatsen van de koplampruitenwisserafdekking
En omdat het pas af is als het klaar is: de afdekkapjes voor de ruitenwissertjes geplaatst.

Zo was het ;


en zo is het.



En we zijn weer wat verder op het lijstje !
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#12

Zo, na de ralle slotbout eruit te hebben gehaald heb ik besloten al die dingen maar weg te mikken.
We hebben dus nu weer 20 gewone wielbouten, wel zo makkelijk.

Vanmiddag de andere achterremschijf en blokken kunnen vervangen. Nu is de auto dus op dat vlak ook in orde.
Zag tot mijn schrik wel dat de banden nu redelijk aan hun minimum profiel beginnen te komen. Ook dat nog..
Het schijnt dat je op deze auto's de bandenmaat kunt instellen, zodat de km-teller goed blijft lopen, daar zal ik straks nog wat over neerzetten. 205-55-16 is nu eenmaal veel goedkoper dan 205-50-16.

Morgen eerst naar de uitlijner en balanceerder, later nog de versnellingsbakolie aftappen en bijvullen en de peilstokbuis vervangen.

Dan hoop ik in de komende periode de auto nog een keer professioneel te polijsten.

Forumsticker is inmiddels ook besteld; nu de elandjes nog.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha


Balanceren, uitlijnen, AT-olie vervangen

Vandaag een redelijk drukke dag gehad.
's Ochtends eerst langs de bandenspecialist voor het laten balanceren en uitlijnen van de auto.
Hoewel ik een hoge pet opheb van deze specialist, was het deze ochtend om te huilen. Ik zag het al toen ik de werkplaats inkwam; inplaats van redelijk bekende gezichten nu vooral jongens van 17-18 jaar en 1 overkoepelende chef. Maargoed, een mens moet vertrouwen hebben.

De S70 had iets onbalans. Wielen eraf, en op de balanceermachine. Bij het eerste wiel ging het direkt fout; er moest maar liefst 60 gram aan een kant, en nog eens 30 aan de andere. Persoon trekt de band van de velg, draait de band en opnieuw. Zelfde resultaat. Band eraf, draaien; zelfde resultaat.
:eusa_think:
Toen kwam de chef, die opmerkte dat het voor het balanceren beter is als je de balanceeras eerst vastzet op de machine... :eusa_wall:
Allevier de wielen gebalanceerd; de jongeman monteerde die wielen, direkt met het luchtkanon op 1 bout vast.  :eusa_wall: Iemand heeft hem toen nog uitgelegd dat er een pin in de remschijf zit die in de uitsparing in de velg moet passen. :eusa_wall:

Tijd voor het uitlijnen. Auto op de brug, had achter een correctie nodig.
"Deze kun je achter niet stellen helaas.." :eusa_wall:
"Jawel, links los, daar met het ijzer en dan weer vast "
Owja...

Achter goed.

Voor een drama aan een kant; afwijking van maar liefst 30 minuten. Maar dat hoorde zo, want de camera was verbogen  :eusa_wall:
En hoe wist men dan dat dat 30 minuten was ? Omdat iemand er een bandenstapel tegenaan had gemikt, en men er toen direkt een net uitgelijnde auto onder had gezet om de waardes terug te bepalen..  :eusa_wall:

Tel de  :eusa_wall: in het bovenstaande stukje, en je zult begrijpen dat ik wat sceptisch was geworden.

Maar goed, ik betaal 75 euro, en rij richting Zwolle.
Eigenlijk zodra ik boven de 90 kwam trilde de voortrein onder de auto weg. Gloeiende gloeiende !
Ik direkt omgedraaid en terug. Maar daar hadden ze nu geen tijd.
Dus mijn reis vervolgd, maar dat werd zo erg dat ik op een parkeerplaats zelf de vier wielen heb losgedraaid en opnieuw -of eigenlijk voor het eerst dus- heb gecentreerd op de naaf. Resultaat was al veel beter, maar nog steeds beroerder dan het was.

Ik naar Zwolle via een tussenstop om de Kracht op te doen, waar Marco had aangeboden om te helpen met het vervangen van de AT-bakolie en peilstokhouder, waarvoor nog grote dank natuurlijk !

Al bibberend en schuddend aldaar aangekomen, de bak maar eens afgetapt, de plug geinspecteerd op metaaldelen die er gelukkig amper aanzaten, en genoten van de smerige lucht van oude ATF olie.
Het was duidelijk nodig om de olie te verversen. Na 4 flacons Volvoline ATF erin gemikt te hebben een proefritje gemaakt en de bak schakelt duidelijk lekkerder nu. Peilstokbuis vervangen door een niet geroest exemplaar, en even naar de banden gekeken.

Ik had het merkwaardige fenomeen dat er 2 banden aan weerszijden van de auto meer profiel hadden dan de andere twee, en dan ook nog voor en achter. Na een inspectie werd duidelijk waarom: er zitten 2 V's op en 2 W's. Kan best natuurlijk, maar die zaten dus linksvoor en rechtsachter.. :eusa_wall:
Ook nog een spijker uit het vlak getrokken en een mooie collectie Volvo-onderdelen zien liggen..

En weer terug naar huis. Al schuddend en trillend dus weer.

Eigenlijk was ik er al weer mee klaar, banden waren ook iets gecupt en dus redelijk rumoerig geworden.

Maar de klussen zaten er weer op , dus we zijn weer een stapje verder !

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha



Nieuwe banden en bandenmaat instellen



Omdat ik niet meer het idee had dat deze banden ooit nog goed te balanceren waren en ze eigenlijk ook niet meer dan 2x3 en 2x4,5 mm profiel hadden, heb ik er vandaag een set nieuwe banden op laten zetten.
Het zijn Michelin Primacy HP's geworden, 205-55-16V.
Ik had diverse setjes kunnen monteren, o.a. Dunlop, Falken en Pirelli P7, maar hoewel Michelins dure banden zijn, heb ik met de 850 indertijd mogen leren dat voor mijn neurotisch karakter Michelins eigenlijk de enige banden zijn die probleemloos zijn op het gebied van trillingen en hoogteslagen. Met de vorige set Primacy's heb ik bijna 100.000 gereden, de huidige Exalto2 was dus na 30.000 redelijk aan zijn einde. Ze hadden de 35.000 ook nog wel gehaald, maar goed.
Exalto2 was wel een fijne band, redelijk wat grip en lekker stuurbaar. Maar dit soort kosten is aan mij minder besteed.

Na montage en balanceren is de auto nu geheel trillingsvrij, en die 5% extra hoogte doet en het uiterlijk van de auto en het comfort een hoop goed.

Ik moest natuurlijk wel de bandenmaat laten aanpassen in de auto, anders geeft hij 10% afwijking aan, en da's wat teveel.

Dus met de auto naar de dealer.
Ik ben professioneel IT'er, en wilde dus graag even meekijken hoe dat ging. Indrukwekkend wel -tenminste voor mij-.
Er ging een plug met antenne in de OBD-2 connector, de programmeerkast werd gestart.. Auto en computer vinden elkaar draadloos, direkt kunnen zien dat de kilometerstand ook echt klopt...

Alles van de auto komt naar voren, gegevens worden uit databases uit andere landen getrokken.. en er verschijnt een diagram met de verschillende computers in de auto...
De goede CU wordt gekozen, er is een softwareupdate nodig voor het instrumentenpaneel.. Klik, de software wordt gedownload vanaf de server en op de kast gezet.. geupload naar de auto..
En klaar... het instrumentenpaneel wordt gereset.

Auto starten, rijden; en het klopt precies ! Kostte weliswaar 35 euro, maar dat heb je op 1 band in 55 tov 50 al terugverdiend.

Boeiend om te zien wel.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het