De Crossmeeuw

Gestart door Taranis, 01-05-2009 20:04:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Taranis

Op het moment dat ik de Roetmeeuw had gekocht en m'n ouwe dat ding voor het eerst zag en ik vertelde dat ik het deukje+kras eruit ging laten halen, maande ie me tot wat geduld, misschien dat er iets anders leuks op m'n pad zou komen :eusa_eh:
Deels heb ik geluisterd, het deukje+kras zitten nog steeds in de V70, maar verder ben ik er leuk aan aan 't klussen (al dan niet met hulp van Sbv) en dat blijf ik zeker nog even doen. Motorsteunen, nivomats...

Een tijdje geleden kwam de aap uit de mouw, pa wil een XC60 en krijgt voor z'n XC70 naar zijn zin niet genoeg terug bij inruil. Of ik zin had om dat ding over te nemen. Alles hangt natuurlijk van de prijs af, ik heb de V70 nog niet zo lang en ben er prima tevreden mee :eusa_clap:
Het verhaal bleef maar duren, uiteindelijk was ik het zat en heb een bod gedaan, in het kader van 'take it or leave it' 8)
Vorig weekend kwam ie met de mededeling dat ik de auto als ik dat wou voor dat geld over kon nemen. Er is 1 kleine 'maar', het duurt nog even. Die ouwe wil met alle geweld een XC60 met de nieuwe D5 (2 turbo's) + nieuwe automaat (de huidige zestraps is zo traag dat je er niet goed van wordt) en die is pas vanaf week 22 te bestellen. Liefst wil ie nog even een demo rijden... voor week 30 zal ik de auto in elk geval niet hebben, voorlopig gaan we uit van week 40 :)

Aangezien foto's meer zeggen dan woorden heb ik vanmiddag na een snelle wasbeurt even een paar plaatjes geschoten:













In principe zit alles er op en aan, standkachel, volledig leer, elektrische stoelverstelling met geheugen, FourC, automaat, geïntegreerde telefoon, parkeersensoren, enzovoorts. Het enige wat mist is het schuifdakje, dus dat wordt achteraf monteren.
De velgen vind ik persoonlijk niet super, dus dat zijn mooie exemplaren voor de winterbanden.

Toen we de XC70 net hadden (eind 2004) viel de D5 wat tegen, dus na een paar duizend kilometer is deze al gechipt door Rica en dat bevalt prima. Duidelijk meer purrie dan de 2.5D in de V70 8)

Het wordt wel even wennen, met name qua weggedrag. FourC staat bij mij altijd op sport, in de comfortstand heb je het idee dat je met 4 lekke schokdempers rond rijdt. Niettemin grijpt DSTC naar mijn idee veel te vroeg in, dus wil ik wel uitzoeken of het eventueel mogelijk is de software daarvan te (laten) veranderen. Een beetje sportief weggedrag moet kunnen zonder dat er meteen met veel drama en met piepende banden en krakend ABS bijgeregeld wordt.

Het is niet de meest probleemloze Volvo die we ooit gehad hebben, bovendien zou ik zelf een V70 ipv een XC70 gekozen hebben, maar nu ken ik de hele historie van de auto en dat is ook een prettige gedachte. De kleurencombinatie zou ik zelf waarschijnlijk ook niet gekozen hebben overigens, maar het staat wel ruig :D
Zodra ik de auto heb laat ik 'm professioneel poetsen, zowel exterieur als interieur. Het interieur is nu zo stoffig dat ik het niet op de foto heb gezet, dat komt wel.
De peer op de trekhaak is het eerste wat verwijderd wordt ;D, 2e is het navigatiesysteem wat inmiddels ook alweer bijna 5 jaar oud is en dus achterhaald.

Een aantal mensen denkt nu waarschijnlijk 'zo'n XC70 hoort toch eigenlijk niet op het 850-forum thuis?'. Dat klopt ;D Helaas is het Volvo-forum niet echt mijn ding met teveel ongeordende topics en weinig kennis. Dat is hier stukken beter geregeld. Bovendien heb ik ook niet de intentie de 850/x70's voorgoed vaarwel te zeggen. Het zal even sparen worden, helaas was de XC70 niet echt gratis, maar wanneer de spaarpot het weer toe laat zou ik er graag een 850R of C70 cabrio bij hebben voor de hobby. Stiekem mis ik die roffelende vijfcilinder benzinemotoren namelijk best :eusa_doh:

En de Roetmeeuw? Tja... voorlopig nagel ik vrolijk verder en geniet nog elke dag van 't ding, maar uiteindelijk gaat ie er wel uit. Het is zonde (en dat is ook de reden dat ik lang getwijfeld heb of ik de XC over zou nemen of niet) omdat ik het een schitterende bak vind, maar de XC is een buitenkansje wat ik niet kon laten lopen. Zodra de definitieve leverdatum van de XC60 bekend is, zet ik de V70 op internet. De volgende eigenaar heeft dan mazzel dat ik een groot deel van het preventieve onderhoud voor de komende tijd reeds uitgevoerd heb, ik heb pech dat ik het niet kan laten om vrolijk verder te sleutelen aan de V70 tot ie verkocht is ;D

O ja, de naam :D Wat komt er na Roetmeeuw... een D5 met roetfilter roet niet dus ja, dan maar een Crossmeeuw :P




Op verzoek van Ewout, een index: (ben ik nog mee bezig, niet af, maar 't is een monnikenwerk ;D )

Uitlaatklem vervangen (VDT)

Professioneel gepoetst na aanschaf

Vervuiling intercoolerslangen, lekkage schokdempers + Monroe artikelnr (+ verwijderen navigatie + spatlappen na aanschaf)

Naaf rechtsachter vervangen (door dealer)

Anti-skid service melding + oplossing van Ben

300.000 km beurt (door dealer) + print screens onderhoudsschema
320.000 km beurt (door dealer)
340.000 km beurt (door dealer) (+ vreemd geluid na afloop)

Vervangen thermostaat (door dealer)
360.000 km beurt (+ kachelmotor + distributiesteun + bakolie)



Schijven + blokken + koelvloeistoftankje vervangen (305.000 km)

FourC dempers + veren + bouten + bellows + veerpootlagers + cups voorzijde vervangen (307.000 km)

Veer rechtsachter gebroken + vervangen dempers + veren + bouten + cups achterzijde

Schokdemper rechtsachter alweer lek

Rica chipje naar 210 pk & 460 Nm

Ruitenwisser achterzijde defect
Ruitenwissermotor achterzijde vervangen deel 1
Ruitenwissermotor achterzijde vervangen deel 2
Ruitenwissermotor laat op zich wachten...
Ruitenwissermotor vervangen + lampje DSTC


Mistlamp rechtsvoor vervangen

Trilling achterzijde + parkeersensor(en) defect deel 1
Trilling achterzijde + parkeersensor(en) defect deel 2
Trilling achterzijde deel 3
Trilling achterzijde deel 4

Rubbers draagarmen gescheurd, handrem kapot, bakolie vervangen
Remschijven + handremschoenen achterzijde, draagarmen voorzijde vervangen
Uitlijnen, diagnose trilling achterzijde (aandrijfassen + differentieel)

Wederom koelvloeistoftank lek (en meteen vervangen), baksteun + wiellager LA vervangen

Onvoldoende grip ;D

Poging vervangen aandrijfassen achter (mislukt) (later door dealer vervangen)


Procedure vervangen bakolie XC60 (TF80SC)

Diagnose dmv stethoscoop: differentieel defect

Schuim zitting+rugleuning en stoelverwarmingsmatjes bestuurdersstoel vervangen

Anti-skid service melding verklaard: stuurwieleenheid defect
Stuurwieleenheid

Koelbox icm bagagenetje in de achterbank gemonteerd

Vermogen kwijt (nog niet opgelost)

Brandstoflekkage (aansluiting standkachel op brandstoftank

Vervangen parkeersensor
... en dat heeft niet geholpen
Test met water


Haakse overbrenging
Eerst keer lekkage (+ diagnose injectoren)
Diagnose: keerring eruit + mof aan barrels (+ vervangen stuurwieleenheid)
Offerte dealer voor reparatie
Afspraak reparatie bij dorpsgarage
Bijvullen haakse overbrenging
Gerepareerd :)
En alweer lek + retourlektest injectoren (foto's staan HIER)
Nog eens bijvullen
Reparatieprocedure voor lekkage op deling
Afspraak tweede reparatie
Reparatie succesvol :)

Remolieverversmeeting 2011

Schade voorbumper (nog niet opgelost)

Roestschade portier LA ontdekt
Garantie afgewezen
Toestemming Volvo NL via Goodwill
Reparatievoorstel schadebedrijf Baarends


Winterbanden: Continental ContiCrossContact Winter

Standkachel
Eerste maal koelvloeistof laag
Tweede maal koelvloeistof laag
Eerste maal koelvloeistoftankje lek
Wederom koelvloeistofverbruik
En nog eens koelvloeistofverbruik
En nog een keer....
Prijs pompje standkachel via Volvo
Koelvloeistoflekkage....
Thermostaat standkachel vervangen
Diagnose gesteld: pompje defect, + spoelen koelsysteem
Pompje vervangen
Elektronica uitgewisseld
Kachel helemaal uit elkaar gehaald+schoongemaakt (met veel foto's)


Gereedschap
Assteunen!

Installatie-instructies accessoires

993GT2

Het gaat langzaamaan de goeie kant op daar in het Zeeuwse. ;D

Stoere bak, Ronald!!! :eusa_clap:
535d / 993 GT2 / 888 SP5 / 998R / 1198s / S4Rs

Sbv

Ronald,

Van harte met je nieuwe aanwinst. Ik heb de auto al in het echt gezien en genoten van de DSTC die wel erg vroeg gaat piepen. Ik denk dat je er een goede mooie auto aan hebt, zeker met de aanpassingen die je in gedachten hebt.

Wel even de spatlappen eraf halen hoor, zeker met de andere velgen, je bent nog geen 50+.  ;D

viking_in_shorts

Hoe zat dat trouwens, met beer en huid enzo ?



:eusa_whistle:


PS: I told you so :D

Claudia

Bij voorbaat felies! :)

Kan dat plastic er niet af? :eusa_shifty:
En zit er een deuk in dat achterscherm?

Verstandige beslissing, denk ik.....al had je natuurlijk nooooit die Dixie weg moeten doen!
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

Taranis

Citaat van: 993GT2 op 01-05-2009 20:08:52
Het gaat langzaamaan de goeie kant op daar in het Zeeuwse. ;D

Stoere bak, Ronald!!! :eusa_clap:

Tnx! :D

Citaat van: Sbv op 01-05-2009 20:09:31
Ronald,

Van harte met je nieuwe aanwinst. Ik heb de auto al in het echt gezien en genoten van de DSTC die wel erg vroeg gaat piepen. Ik denk dat je er een goede mooie auto aan hebt, zeker met de aanpassingen die je in gedachten hebt.

Wel even de spatlappen eraf halen hoor, zeker met de andere velgen, je bent nog geen 50+.  ;D

Viel me mee dat jij in die bocht geen commentaar leverde en niet eens ongemakkelijk ging schuiven op je stoel ;D
Tnx iig! :D :eusa_clap:  Ben er idd ook wel blij mee, wil 'm eigenlijk nu al hebben ipv nog een paar maanden te moeten wachten :eusa_wall:

Spatlappen gaat denk ik idd vloeken met andere velgen, maar dat zie ik dan weer wel. Het beschermt de achterbumper wel lekker tegen steenslag, zo'n spatlap :eusa_think:

Citaat van: viking_in_shorts op 01-05-2009 20:13:45
Hoe zat dat trouwens, met beer en huid enzo ?



:eusa_whistle:

Uh, tell me? :eusa_eh:

Citaat van: viking_in_shorts op 01-05-2009 20:13:45
PS: I told you so :D

:eusa_wall: :eusa_wall:

Citaat van: Claudia op 01-05-2009 20:14:19
Bij voorbaat felies! :)

Kan dat plastic er niet af? :eusa_shifty:
En zit er een deuk in dat achterscherm?

Verstandige beslissing, denk ik.....al had je natuurlijk nooooit die Dixie weg moeten doen!

Dank je :)
Dat plastic blijft lekker zitten, scheelt een berg steenslag. En nee, geen deuken... alleen 2 minieme krasjes in de motorkap dankzij een vrouw die haar handtas erop zette op de veerboot :eusa_doh:

Dixie is laatst weer eens van eigenaar gewisseld volgens de RDW :eusa_think:

darius

Felicitado Ronald..

Das een mooie auto, enne wat geeft het dat het geen 850/v70 is ? Heb zelf ook een andere op het oog  ;D ;D een Rrrrrrrrrrr. Ga mazoutbak wel houden maar doe de 10v weg.
In ieder geval ga ik de crossmeeuw ook weer volgen hoor.

No show, only go.

Ben

Kijk, dat is nog eens een mooie auto. Gefeliciteerd Ronald !
Tweelingbroertje van die van mij :)
En hoezo volvo-forum.nl niet gestructureerd?
See you there  :P

En, goeie keus van je Pa. XC60 wordt ook mijn volgende.


MichielMaas

Fantastisch mooie XC. Een supergave Volvo. Heel veel fijne km ermee.  :eusa_drool:

Marc O.

Mooie bak hoor Ronald, veel plezier ermee!
...The Nile isn't just a river in Africa...

fbm

Lucky bastard!   8)


ief

Je woont volledig in het verkeerde land voor zo'n mooi XC70.  :eusa_whistle:

Maar wel hartstikke gaaf!! :eusa_clap:
Volvo 850 Clublid
Voor de onwetende is alles mogelijk....
Bij het bord "U rijdt te snel" links af!...

hathü

#12
Aftellen tot week 40, en opletten of je Pa tot het zover is er zuinig op blijft. Tis een hele mooie wagen,alleen die achterste spatlappen :-\ vind ik niks en ik ben al heel lang 50+.

fearless

Erg mooie auto.  :eusa_clap:

Paar mooie dikke wielen er onder, krijg je een erg dikke auto van.  :eusa_dance:

razorx

#14
gefeliciteerd Ronald!

Claudia een verse,
Misha een verse,
Lars een verse,
Ronald een verse.

Waar moet dat naartoe?
Ben ik nu een mastodont  :eusa_think: ?

Ik denk dat ik de 850 correlatie maar weer ga bellen!  ;)

Veel plezier en mee!