Auteur Topic: The Beginners Guide to owning a V70  (gelezen 75567 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jurijn R

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
  • Geslacht: Man
  • Nordschleife, The Green Hell
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #600 Gepost op: 14-01-2017 17:30:24 »
Waar is die mooiste afrit dan? Ik hem niet  ;D

Loppem. Zeer mottige locatie. :)

Ohja die ken ik wel!

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11866
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #601 Gepost op: 14-01-2017 19:21:22 »
De fuel trim waarden zijn vermenigvuldigingsfactoren 0,92 = -8%. Alleen die loopt wat uit de pas.

stuuraandeverkeerdekant

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
  • Geslacht: Man
  • 2000 V70 2.4
    • www.wassinklundgren.com
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #602 Gepost op: 14-01-2017 21:05:36 »
De fuel trim waarden zijn vermenigvuldigingsfactoren 0,92 = -8%. Alleen die loopt wat uit de pas.
Aha, dat is dan toch wel ietsje meer dan gedacht: -8, -2, 0, -1 en -2 % ....  

0 is ideaal toch? Die 8 lijkt me niet om van wakker te liggen, maar is wel interessant.

Klopt het dat een negatieve fuel trim aangeeft dat de ECM denkt dat hij te rijk loopt? Dat er bijvoorbeeld teveel benzine ingespoten wordt of dat er té weinig lucht binnnen komt (of dat de sensor het verkeerde ziet)? Kwam ik hier namelijk tegen.

Het reinigen van de injectoren zou dit dan niet oplossen, want als ze al vuil zijn gaan ze daarna alleen maar meer benzine injecteren. Niet dat reinigen slecht zou zijn natuurlijk, maar zit een beetje na te denken over die 8...
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

FrankvdAa

  • Volvo S70 R MT '98 Black Stone
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #603 Gepost op: 14-01-2017 21:07:32 »
Klopt inderdaad, negatieve trim is te rijk lopen waardoor er verarmt moet worden. Zit zelf met een trim van -23%, zie mijn blog.

Zou wel kunnen zijn dat je injectoren lekken, waardoor hij rijker loopt dan gepland. Maar er zijn legio van mogelijkheden. De grens ligt bij +/-25% voor zover ik weet, dus volgens mij valt 8% dan nog wel mee.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2017 21:09:40 door FrankvdAa »
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

stuuraandeverkeerdekant

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
  • Geslacht: Man
  • 2000 V70 2.4
    • www.wassinklundgren.com
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #604 Gepost op: 14-01-2017 21:14:03 »
Klopt inderdaad, negatieve trim is te rijk lopen waardoor er verarmt moet worden. Zit zelf met een trim van -23%, zie mijn blog.

Zou wel kunnen zijn dat je injectoren lekken, waardoor hij rijker loopt dan gepland. Maar er zijn legio van mogelijkheden. De grens ligt bij +/-25% voor zover ik weet, dus volgens mij valt 8% dan nog wel mee.
Bij 25% gaat het check engine lampje branden he. Das nooit mooi. Ik ga je blog eens lezen. Bedankt!

EDIT: kwam het lijstje van mogelijke oorzaken op je blog tegen:

Running too rich – High negative fuel trim corrections can be caused by:
-MAF sensor problems
-high fuel pressure
-leaking fuel pressure regulator diaphragm
-faulty evaporative emissions components
-leaking injectors
-defective O2 sensors
-exhaust leaks/pinholes before the O2 sensor
-coolant temp sensor problems
-low compression
-incorrect camshaft timing

Dat zijn er niet weinig! Ik blijf je volgen om erachter te komen wat het nu precies was  :)
« Laatst bewerkt op: 14-01-2017 23:35:26 door stuuraandeverkeerdekant »
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

KIM

  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10376
  • Geslacht: Man
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #605 Gepost op: 14-01-2017 23:30:04 »
Eigenlijk wordt de waarde van je fuel trim in procenten aangegeven. Belangrijk om te weten is dat 1 eigenlijk 0% fuel trim is.

0 = -100%
1 = 0%
2 = +100%

Volgens Vida is dit het daadwerkelijke bereik van de aanpassingen. Ik ben dat bij geen enkel ander merk tegengekomen.

stuuraandeverkeerdekant

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
  • Geslacht: Man
  • 2000 V70 2.4
    • www.wassinklundgren.com
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #606 Gepost op: 15-01-2017 15:27:40 »
EDIT: Mijn laatste berichtje (over het afslaan van de motor) even verplaatst naar het topic waar ik het eerder al vermeld had. Leek me toch handiger  ;D

Staat nu hier dus.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2017 16:04:28 door stuuraandeverkeerdekant »
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
  • Geslacht: Man
  • 2000 V70 2.4
    • www.wassinklundgren.com
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #607 Gepost op: 15-01-2017 20:45:43 »
Overbruggen relais 103

De afgelopen week is mijn wagen nu 4 keer afgeslagen onder het rijden. En dan niet naar links of rechts, maar gewoon: motor uit.

Niet prettig dus.

In dit topic omschreef ik de symtomen voor het eerst. En om niet meteen allerlei (semi-dure) onderdelen te vervangen, begin ik met de goedkoopste optie: het overbruggen van Relais 103. Mocht ie nou de komende weken niet meer afslaan dan haal ik een nieuw relais want dan was dat het probleem. Wanneer ie nog wel afslaat zet ik het oude relais er weer in en ga ik verder zoeken.

Relais 103 zit onder een kapje naast de zekeringen bij de parafaan. Eerder was ik er zelf ook al naar op zoek. Ik heb het toen zelfs gedocumenteerd. Dus dat is makkelijk mocht je het niet kunnen vinden  ;)

Links en rechts wordt hij met een groen klemmetje op zijn plaats gehouden. Die kun je aan de linkerkant met je vingers en aan de rechterkant met een platte schroevendraaier open duwen.

Even twee kabelverbinders aan de uiteindes van een 10mm stroomdraadje geknepen en de uiterste puntjes platgeknepen.



En dan kunnen je de punten verbinden zoals op onderstaande foto (zie ook mijn vraag in dit topic)



Even getest en hij doet het hoor! De pomp slaat nu niet af na 5 seconden maar blijft gewoon doorzoemen. Wel vroeg ik me nog af hoe stevig dit zit. Niet dat ik nu ga off-roaden of iets dergelijks, maar het lijkt me toch wel wat minder stevig te zitten dan het vierkante blokje dat het relais zelf is. En als ie eruit trilt valt de motor ook uit.... Iemand hier ervaringen of problemen mee gehad?

Ook had ik het idee dat na het eruit halen van de sleutel er nog lang iets na bleef zoemen. Minder sterk dan de pomp, maar er was toch nog iets gaande. Weet iemand toevallig wat dat kan zijn?  EDIT: Na de sleutel van het contact gehaald te hebben blijft de pomp nog zo'n 2 en een halve minuut doorpompen. Duurt dat bij iedereen zolang?

Nu de komende weken even proefrijden en kijken wat er gebeurd. Ben benieuwd!

EDIT: Misschien morgen ff een stukje gaffertape over het geheel plakken om er zeker van te zijn dat hij er niet uit trilt   ;D


« Laatst bewerkt op: 24-07-2017 12:35:05 door stuuraandeverkeerdekant »
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

BBS

  • "Bert - Jan," Clublid: 85011464
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5307
  • Geslacht: Man
  • 2.3RN T5
    • BBS Blog: v70 2.5T AWD Whapp, 0681927007
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #608 Gepost op: 15-01-2017 21:15:27 »
Je kunt het relais ook open peuteren en in het relais de pennen 1 en 4 doorverbinden ;)
Met een soldeerbout een draadje solderen tussen beide pennen, trilt het ook niet los :D
Volvo V70 2.3t-T5 AWD 1997 op LPi.
Van handhark naar automaat én het fijne van een 2,5T gecombineerd met het lekkere van een T5 is een 2,3t-T5.

stuuraandeverkeerdekant

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
  • Geslacht: Man
  • 2000 V70 2.4
    • www.wassinklundgren.com
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #609 Gepost op: 15-01-2017 21:23:27 »
Je kunt het relais ook open peuteren en in het relais de pennen 1 en 4 doorverbinden ;)
Met een soldeerbout een draadje solderen tussen beide pennen, trilt het ook niet los :D
Ja, das eigenlijk wel een veel mooiere oplossing he?

Ik doe er morgen eerst maar eens een stukkie tape overheen (just to be on the safe side). En anders een keer de soldeerbout van mijn vader lenen   ;D

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 23131
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #610 Gepost op: 16-01-2017 07:18:59 »
Je kunt ook even een kabeltje maken met 2 blauwe 6.3mm AMP stekkertjes (mannetje) eraan, dan blijft hij gewoon goed zitten en klemt goed vast.  Dat rode AMP spul is meer voor een 2CV of fiets te gebruiken ;D ;D.

stuuraandeverkeerdekant

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
  • Geslacht: Man
  • 2000 V70 2.4
    • www.wassinklundgren.com
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #611 Gepost op: 16-01-2017 08:17:45 »
Je kunt ook even een kabeltje maken met 2 blauwe 6.3mm AMP stekkertjes (mannetje) eraan, dan blijft hij gewoon goed zitten en klemt goed vast.  Dat rode AMP spul is meer voor een 2CV of fiets te gebruiken ;D ;D.
De fiets en 2CV is wat ik ken, vandaar  ;D
Maar zal even zo'n stekkertje halen. Toch wel fijn als het er net wat strakker in zit. Dank!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

NinaPaul

  • Lid 1000+
  • *****
  • Online Online
  • Berichten: 4406
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #612 Gepost op: 16-01-2017 09:07:33 »
Of het relais fixen, dan is het helemaal in orde. Is ook niet veel meer werk dan alle bovenstaande opties.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

stuuraandeverkeerdekant

  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 801
  • Geslacht: Man
  • 2000 V70 2.4
    • www.wassinklundgren.com
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #613 Gepost op: 16-01-2017 09:12:25 »
Of het relais fixen, dan is het helemaal in orde. Is ook niet veel meer werk dan alle bovenstaande opties.
Als het relais kapot is ga ik dat ook zeker fixen danwel vervangen. Eerst eens testen of dat ook het probleem is. Op deze manier leer ik er ook nog wat van en is het leuker. Vind ik dan he ;)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

SB T-5R

  • BTC Volvo
  • Lid 500+
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 591
  • Geslacht: Man
  • 2319 cc
Re: The Beginners Guide to owning a V70
« Reactie #614 Gepost op: 17-01-2017 21:13:16 »
Was leuk jullie te ontmoeten!
Al resultaat van je tijdelijke fix gehad? Auto niet meer afgeslagen?